Anmeldelsesdato:21-06-2011
Jason SegelHoratio
Emily BluntPrinsesse Mary
Amanda PeetDarcy Silverman
Billy ConnollyKing Theodore
T.J. MillerDan

Et stort menneske i en stor krop

Vi starter i New York. Lemuel Gulliver (Jack Black) arbejder som postomdeler på en stor amerikansk avis. I pauserne spiller han Guitar Hero, indtil hans eneste medhjælper forfremmes og forbyder ham det. Gulliver er hemmeligt forelsket i rejseredaktøren Darcy (Amanda Peet), der dog er helt uden for hans liga. Da han endelig vil tilnærme sig hende, kommer han ved en fejl til at tilbyde at skrive en rejsereportage. Hun sender ham til Bermuda-trekanten, og mens han falder i søvn i sin båd, suges han ind i en anden dimension. Han vågner op i fangenskab på en strand omringet af mennesker på størrelse med hans pegefinger.

Fox Film
Vi kender historien, der selvfølgelig tager udgangspunkt i Jonathan Swifts klassiker fra 1726, men som her udsættes for Jack Black, som vi bedst kender ham. Det lykkes ham at slippe fri, og snart er han involveret i et højstemt drama med krige, engelske dialekter, konger og prinsesser, der synes at befinde sig i Swifts gamle verden, der altså udsættes for en moderne Hollywood’sk virkelighed, når Gulliver vender det hele på hovedet. Det lyder måske dumt, men selvom Gulliver's rejser kammer over i kanonkugler og en gigantisk ondsindet Transformer(!), mister den ikke blikket for det menneskelige.

Filmens største kvalitet er, at den kommenterer sig selv på flere planer. For det første som en kritik af Hollywoods overfladiske fortællinger og menneskesyn, der afspejles i de mange historier, Gulliver tager æren for. Det er ham, der var med på Titanic, fortæller han. Det er ham, der er Kaptajn Sparrow, og det er ham, der er Calvin Klein. Han er sågar præsident. Han er det hele på én gang og vinder da også lilleputsamfundets respekt. Indtil de finder ud af, at han mildest talt har pyntet lidt på historien og faktisk 'bare' er avisomdeler. Her krakelerer det Hollywood-inficerede selvbillede.

Fox Film
Men samtidig bliver Hollywood-skabelonen også redningen for de højtidelige småborgere, der lærer at droppe krigen og feste igennem i en film, der altså er skåret efter alle kunstens regler, hvor lykkelig slutning og simpel dramaturgi bare virker. Her bringer Gulliver også talrige popreferencer ind i billedet, som lilleputterne ikke kender, som når han i skjul agerer sufflør og citerer Prince-sangen "Kiss" til bonden Horatio (Jason Segel), der skal score prinsessen (Emily Blunt), der straks falder for den simple poesi: "You don't have to be cool to rule my world". Fandeme nej!

Gulliver's rejser handler om, at man godt kan være et stort menneske, selvom man er lille af størrelse – og omvendt. Mennesket skal ikke defineres ud fra social status, det er derimod evnen til at trænge igennem som et ærligt individ, der er det afgørende. At filmen kan holde fast på det perspektiv midt i alskens bizarre udskejelser, og samtidig både kritisere og hylde det stof, den er gjort af, gør den til en sympatisk lille film, der dog aldrig svigter som den bastante underholdning i 3D, den først og fremmest er.

På den måde fungerer Gulliver's rejser både for voksne og børn. Men skal man pege på et problem, må man sige, at filmen befinder sig i et midterfelt, hvor børnene nok ikke fanger alle referencerne, mens de voksne må ned i børnehøjde, hvis plottet skal være spiseligt. Men det er der bestemt heller intet i vejen med, når resultatet både er morsomt og samtidig stikker en smule dybere.

Der er en sjov blanding ekstramateriale på Blu-ray udgivelsen. Man kan fx. kaste sig over spillet "Gulliver's Foosball Challenge" eller dykke ned i de forskellige featuretter (hvor mange af dem er 'sponsoreret' af Fox), som er holdt i et let leje. Indslaget "I Don't Know" er med Jack Black som vært, bortset fra han 'spiller' Lemuel Gulliver. Tosset på den sjove måde!

Human Flow9/11
The Shining9/11

Fra hvilken film stammer følgende citat: