Ágnes Hranitzky

Premieredato:14-07-2011
János DerzsiOhlsdorfer
Erika BókOhlsdorfers datter
Mihály KormosBernhard

Nietzsches hest

Lars von Trier gav med Melancholia sit bud på jordens undergang, og hvis man er på udkig efter en alternativ udlægning af den sidste tid, så er det et fremragende bud at kigge i retning af ungarske Béla Tarr. Med Hesten fra Torino er der lagt op til en biografoplevelse af de helt unikke, som på en og samme gang rækker helt tilbage til filmens tidligste sproglige udtryk og viser en samtidig og kompromisløs kunstner på arbejde. En sanselig og meditativ rejse ind i en verden i ophør.

Øst for Paradis
Filmen starter veloplagt med en historie fra filosoffen Nietzsche, som havde set en kusk tæve sin hest i Torino. Derfra og helt uden nævneværdig sammenhæng kommer vi ind i historien – eller 'tilstanden', som filmens plot snarere kan beskrives. Vi følger en kusk og hans datter i deres daglige tilværelse i et stormombrust hus på landet. Vi ser intet andet end de to mennesker, deres daglige trivielle liv og forsøget på at få lagt seletøj på hesten og sendt den i byen. Dag for dag gentages rutinerne forgæves, mens livet langsomt ebber ud af de sort/hvide billeder. For i Hesten fra Torino klinger Nietzsche ikke blot i prologen, men hele hans tese om, at Gud er død er så sandelig levendegjort i en kold og udsigtsløs verden.

Tarr har gang i en omvendt skabelsesberetning – 7 dage på vej mod tilværelsens endeligt. 7 dage fordelt på blot nogle få håndfulde næsten dialogløse kameraindstillinger og med en musikalsk ledsagelse, der kører i samme ubønhørlige rundgang som den konstant indsnævrende spiral, livet i filmens univers har bevæget sig ind i. Det er – alt efter øjnene der ser – enten hypnotisk fascinerende eller provokerende indholdsløst. Hvis man lod sig irritere over Terrence Malicks The Tree of Life, så skal man nok holde sig væk, men hopper man med på præmissen, så venter der en næsten fysisk filmoplevelse, hvor pulsslaget langsomt følger med filmens tempo nedefter, mens mørket samlet sig over biografsalen og livet ophører. Det er dramatisk uden at billederne rummer dramatik og en oplevelse, der maner til de store eftertanker på trods af, at der stort set intet er sket i skildringen af to ret beset uinteressante individers tilværelse.

Øst for Paradis
Béla Tarr er en ener i europæisk filmkunst. Som få holder han for alvor auteurfanen højt i en filmverden, hvor kommercielle træk sniger sig ind hos selv de mest stejle kunstnere, og med Hesten fra Torino lægger han sig i spidsen indenfor europæisk filmkunst i en tradition, der trækker på Becketts absurde teater, stumfilmens nøjagtige fotografering og den alt andet end behagesyge tilgang til filmmediet, som kendetegner det fåtal, der laver film som selvstændige kunstneriske udtryk uden hensyn til modtageren. En stil så personlig og entydig, at en Tarr-film fremstår som et værk, der lever i direkte forlængelse af dets skaber. Med Hesten fra Torino har han skabt en af de stærkeste undergangsvisioner denne anmelder kan huske at have set – uden i virkeligheden at gøre andet end at dyrke gentagelsen, monotonien og trøstesløsheden i fulde to timer og fyrre minutter. Er det vanvid? Ja, i ganske høj grad – men også en filmoplevelse, som det åbne og nysgerrige hjerte vil kunne mærke som et tyngende og samtidig fængende mysterium af en filmoplevelse, som måske snarere befinder sig tættere på videoinstallationens univers end den egentlige biograffilm.