Lukas Schwarz ThorsteinssonJon
Marta Holm Peschcke-KøedtEdith
Morten SuurballeJons far
Lars BrygmannHelge
Rikke Louise AnderssonVivi

Drømme om højhuse

Med Skyskraber debuterer Rune Schjøtt med stor og hjertevarm lune i den tricky ungdomsfilmgenre, som man så let kan fejle i, hvis ikke fortælling og æstetik forankres i en oprigtig medfølelse for personerne. Vi har set to ungdomsmusical, der ramte fejl af målet i denne sommer, og derfor var resultatet af Schjøtts debutarbejde også ventet med nogen spænding.

Nordisk Film - Framegrab
Spændingen forløses dog på fineste vis med en herligt selvironisk em af udkants-Danmark, som det bliver skildret i voice overen af den livskloge kammerat til vores hovedperson. Prologen fortæller om den gang, hvor Jons fars diller forsvandt – og hvordan alle de ulykker, der fulgte derefter endte med at være Jons skyld. Et studie i underfundig veloplagthed og helt genuint morsomt på sin helt egen tragiske måde. Derfra springer historien frem til Jon er 17 år. Han går ikke i skole, bor hjemme, er usoigneret – og ja, rent faktisk et klasseeksempel på en sag for de sociale myndigheder, men ikke i Schjøtts univers, hvor den slags er ok, når blot det foregår i den fortabte lilleby. Her læner han sig op af Henrik Ruben Genz’ ligeledes lovløse Frygtelig lykkelig, der også udspillede sig i en filmisk parallelvirkelighed.

Jon er brændt lidt varm på den altid smilende købmands blinde datter, men også Jon har problemer med dilleren, bare ikke helt så store som farmands. Så i et inferno af kække idéer, oprigtig sødme og godmodig udstilling af folk fra landet, følger vi Jons kamp for at få det hele til at virke, blive en rigtig mand og løsrive sig lidt fra den amputerede fars tyranni. Det er endt som en velfortalt og fin lille fabel i et hyggeligt univers, problemerne til trods.

Nordisk Film - Framegrab
Således udgør helheden i Skyskraber en harmonisk struktur, og så gør det mindre, at enkeltscenerne varierer lidt i kvalitet. Der spilles generelt fint af både unge og voksne, men fra prologens helstøbte niveau er der lidt langt ned til nogle af optrinene undervejs, hvor nogle antager skitseform, mens andre bare ikke får lov til at folde sig fuldt ud. Det kan både skyldes mangler i manuskriptet og den efterfølgende klipning, men trods et konstant fint toneleje, så når Skyskraber aldrig at holde det veloplagte åbningstempo. Det er dog blot mindre observationer og på ingen måde diskvalificerende, for det er skønt at være tilbage i et filmunivers, hvor man fornemmer filmskabernes lune sind hele vejen igennem historien.