Anmeldelsesdato:25-10-2000
Jeff BridgesJames Dove
Tommy Lee JonesRyan Gaerity
Suzy AmisKate
Lloyd BridgesMax
Forest WhitakerAnthony Franklin

Lidt godt fra gemmekassen

I 1994 var Stephen Hopkins endnu ikke kendt, selvom han havde lavet afsnit fem i Morderisk mareridt-serien samt Predator-filmen. Sidenhen har Hopkins været bag kameraet på både rumeventyret Lost in Space og den interessante The Ghost and the Darkness. Men faktisk ligner Blown Away ikke nogle af de nævnte film, som da også hver for sig viser, at Hopkins har en meget bred spændvidde.

Helte og skurke
Blown Away er en god gammeldags thriller med helt og skurk og lidt af alt det ekstra. Men mange af de roller, der normalt kun er fyld, har fået langt mere at skulle have sagt og bliver mere vedkommende, hvilket er en af filmens helt store forcer. Jeff Bridges spiller bombeeksperten James Dove, der er en helt i Boston, hvor han udøver sit arbejde for politiets bombepatrulje. Da bomberne begynder at blive meget målrettet mod netop bombepatruljen, må Dove indse, at det er hans egen fortid fra Nordirland, der kommer tilbage til ham.

Bridges og Tommy Lee Jones
Skurken er ingen ringere end Tommy Lee Jones, der spiller Ryan Gaerity - Doves gamle læremester udi bombefaget og terroristgerningen. Hævn er det simple motiv, der driver Gaerity til at anbringe bomber af meget farlig karakter i nærheden af Dove eller hans bekendte. Scenen er sat til opgøret mellem Bridges og Tommy Lee Jones, der begge yder rigtig flotte præstationer. Især sidstnævntes scener med U2 på walkman'en, flasken i den ene hånd og bombematerialet i den anden er en fryd for øjet. Jeff Bridges er et velkendt ansigt fra film som The Fisher King og senere hen Arlington Road, mens Tommy Lee Jones kan nydes i et væld af film, bl.a. Flygtningen og Men in Black for at nævne nogle få - og i det hele taget har Blown Away en stjernebesætning i forhold til de fleste film i genren.

Mangler originalitet
Actionscenerne er velfungerende, og selvom der er gået seks år, siden filmen blev til, er det ikke noget den lider under på det tekniske plan. Men inden for den snævre bombefilms-genre lider Blown Away under at skulle sammenlignes med senere film, for især den geniale Arlington Road har i mellemtiden vist, hvordan den noget nær perfekte film i genren skal skrues sammen - og set i forhold til den mangler Blown Away en smule originalitet for at være mere end en god film.

Ingen klichéer
Det, der gør filmen god, er, udover Jeff Bridges og Tommy Lee Jones, at alle roller har en relevans og ikke blot er ensidige figurer. Blandt andet Forest Whitakers figur, der i andre film ville have været et lettere ligegyldigt sidekick, er her en meget mere sammensat person, som også har sin indvirkning på historiens udvikling lige som alle andre har det. På den konto hiver Blown Away sig op i det bedre selskab til de gode film.

Selve DVD’en er til gengæld en skuffelse. Lyd- og billedsiden er der ikke noget i vejen med, men ekstramaterialet er ikke-eksisterende Udover et ucharmerende 8-siders teksthæfte om filmens tilblivelse er der intet andet at komme efter, hvis ikke man regner scene selection og mulighed for undertekster med. Nok har filmen nogle år på bagen, men derfor behøver man ikke at sende den ud helt uden features - det er simpelthen for ringe.