Ewan McGregorObi-Wan Kenobi
Natalie PortmanQueen Amidala / Padmé
Jake LloydAnakin Skywalker
Ian McDiarmidSenator Palpatine
Pernilla AugustShmi Skywalker

Stop nu, George Lucas!

Der er ingen tvivl om, at George Lucas er et forvokset legebarn. For ham er der tilsyneladende ingen grænser for, hvor meget man kan blive ved med at fedte med det samme projekt. I dette tilfælde hans speciale: Star Wars-filmene. Vi ved godt, han også har bidraget med andet til filmbranchen – især som producer – men det lader ikke til, at han kan slippe sin rum-saga.

Fox Film
Det er fint nok, at man laver en fortsættelse til et hit. De fleste mener tilmed at Empire Strikes Back er en bedre film end A New Hope, og at afslutte med Return of the Jedi var lige som på sin plads – nu havde han jo lagt op til det store brag – også selvom den klart er den svageste af de tre film. Men efter 1983 er Lucas i fuld gang med andre projekter, og de tre Star Wars-film falder med tiden ud af offentlighedens bevidsthed (men vokser omvendt i mange filmfans bevidsthed), indtil teknologien har fået indhentet Lucas, der i 1997 lokker med idéen om tre nye film og starter med at relancere de tre originale film – nu med afpudsede effekter og ekstra scener – og herefter går det galt: Der er blevet pillet ved adskillige fanboys barndom – og her bliver scenen, hvor Han Solo nu ikke længere skyder først, symbolet på alt, hvad man ikke bør røre ved – og fanskaren bliver fragmenteret i nye grupper; dem der ikke vil acceptere de nye ændringer og dem, der holder på, at Lucas har lov til at rode ved sine egne film.

Og det bliver meget værre endnu, to år efter får den første af de tre nye film premiere, Star Wars: Episode 1 - The Phantom Menace, og den vælter naturligvis biograferne den vestlige verden over. Ikke at mange selvdeklarerede fans er begejstrede, og sindene kommer ikke meget mindre i kog over episode 2 og 3, der følger i henholdsvis 2003 og 2005. Gigantiske pengesucceser bliver de dog, og Lucas starter tilmed en animeret tv-serie i 2008.
I 2011 udkom alle seks film så på Blu-ray, igen med nyt materiale, og nu får vi så opkastet filmene på ny. Undskyldningen hedder 3D, for selvfølgelig kan Lucas ikke holde sig fra selv at pille ved selv de tre nye film. Forskellen er heldigvis til at leve med i deres tilfælde. De er alligevel så kunstige at se på, at der ikke er nogen forskel, om de er i 3D eller ej. Lucas har heller ikke ændret på noget andet end tilføje 'dybde'. Det havde ellers ikke gjort noget, hvis han havde 'overmalet' den unge Jake Lloyd, der har rollen som Anakin. Han er stort set bare en Stetson-hat væk fra at være en mini-udgave af brovtende John Wayne. Svært upassende.

Fox Film
Der er generelt meget, der ikke svinger i Episode 1, men Phantom Menance 3D forbliver The Phantom Menace: Natalie Portman (og Keira Knightley) spiller Queen Amidala fra planet Naboo, der er ved at blive invaderet, i et spil for den sleske senator Palpatine om at få magten. Et par jedi-riddere, Qui-Gon Jinn (Liam Neeson) og en ung Obi-Wan Kenobi (Ewan McGregor), er blevet sendt af sted for at afværge krisen omkring Naboo, men inden længe må de flygte til den afsides ørkenplanet Tatooine, hvor de møder den fremmelige dreng Anakin Skywalker. Ham tager de med tilbage til hovedstadsplaneten, Coruscant, men i mellemtiden har vi fået et fantastisk pod-race på Tatooine – og sagt hej til Jabba the Hutt – og lidt martial arts-hopperi fra den onde Sith-prins Darth Maul (Ray Park). Resten er langtrukken strategi-spil med sjovt udseende brikker og irriterende side-kicks.

Lucas, der både har instrueret og skrevet manuskript kløjes i de stive dialogscener, man finder imellem de episke slagscener. På et stort lærred er det ikke kun nemt (og sjovt) at skelne Knightley fra Portman, men også tydeligt, hvor Lucas’ ambitiøse idéer strander. I flotte visuelle effekter og i flade figurer. Det er underholdende nok til, at man ikke falder i søvn og børnevenligt nok til at få de yngre med på legen, men der er langt til den charmerende rå stil fra de gamle film. Det er i hvert fald manges holdning, men ligegyldigt i hvilken grad man finder badedyret Jar-Jar Binks enerverende, kan vi ikke set bort fra, at George Lucas stadig ikke er færdig med Star Wars-filmene. Episode 1 er kun den første, der udkommer i 3D, de andre er på vej. Også de tre gamle, eller de tre gode, om man vil det.

Hvilken film vandt i 1993 Oscaren for 'bedste film'?