Chris EvansSteve Rogers /Captain America
Mark RuffaloBruce Banner /The Hulk
Chris HemsworthThor
Scarlett JohanssonNatasha Romanoff / Black Widow
Jeremy RennerClint Barton / Hawkeye

Superhelte-vaganza!

Vi har ventet på denne film i fire år. En opvarmning så langtrukken, at det til tider har været lige ved at få os til at glemme om selve kampen, men nu er The Avengers landet sikkert i biograferne under ledelse af den genrekyndige fanboy Joss Whedon, som efter tv-serierne Buffy og Firefly leverer sin kun anden film som rigtig spillefilmsinstruktør. For Marvel-folkene har trods ventetiden haft helt styr på strategien om at præsentere hver af deres store superhelte i individuelle film, før det store øjeblik, hvor de alle samles som Avengers-holdet.

Det hele startede i 2008 med Iron Man, hvor Tony Stark demonstrerede knastør humor og fik sin superdragt. Robert Downey Jr. ramte figuren rent allerede første gang, og han er også en vigtig grundsten i Whedons Avengers-fortælling med en perlerække af friske bemærkninger og henkastet sarkasme. Han holder tempoet oppe og humøret højt, når fortællingen er ved at skrive sig op i en lidt for alvorlig krog. Alvoren kommer især fra den tungere Thor, som Kenneth Branagh gav en kulørt og lidt gammeldags oprindelseshistorie i Thor, og i Avengers-filmen fylder det univers en del, for historiens ultimative superskurk er nemlig Loki, der tager portalen fra Asgård til Jorden for at lægge vores klode under sine fødder. Heldigvis er Thor og Loki lettere selskab i denne ombæring – Loki med skønne skurkebemærkninger og Thor skarpt skrevet ind i Avengers-gruppen som den sære fyr med de lange lyse lokker – bedst demonstreret, da Tony Stark henkastet refererer til ham som "Point Break".

Toppen af kransekagen, som også rummer Hawkeye, Black Widow og den anakronistiske Captain America, er dog Hulk, som rejser sig fra Ang Lees for alvorlige og Louis Leterriers for fjollede filmatiseringer og i Mark Ruffalos skikkelse rammes knivskarpt. En ulykkelig forsker fremmedgjort af hans grønne og ukontrollable Dr. Jekyll-side – og en aldeles uberegnelig superhelt at have rendende rundt. Det udnyttes perfekt i historien, og det eneste, man savner, er en ordentlig forklaring på, hvordan man får tæmmet det utæmmelige bæst, så han til sidst kan kæmpe sammen med Avengers-holdet.

Joss Whedon vælger at overlæsse sin film med visuelle stimuli i en sådan grad, at vi ganske glemmer huller i karaktertegningen. Vi er naturligvis i skarp 3D, som tiden foreskriver, men det er næsten utilgiveligt, at det meste af filmen holdes i mørke nattescener, hvor det i forvejen sparsomme lys, der trænger gennem 3D-brillerne, næsten forsvinder. Det er en væsentlig anke, som slet ikke reddes i tilstrækkelig grad af det grandiose slutopgør i dagslys, hvor Lokis tropper fra Asgård slipper gennem portalen og smadrer New York på en måde, der ikke er set på denne side af 9/11. Målet har været at overgå Transformers-filmene i ren destruktion – og det lykkes.

The Avengers er på mange måder for meget af det hele – og det burde egentlig være en væsentlig hårdere anklage end det er. Filmen er ujævn og har så mange vidt forskellige hovedpersoner, at en fusion burde være umulig, men man er forbandet godt underholdt, mens det mildest talt dysfunktionelle hold under Samuel L. Jacksons ledelse skal forsøge at finde ud af at kæmpe sammen, og Whedon bruger humoren som det altafgørende bindemiddel, der forhindrer filmen i at splittes til atomer. Marvels helte finder sammen og starter nu endnu en gylden franchise på det evigt populære marked for superheltefortællinger. Ventetiden på den næste Avengers-film bliver dog til at mærke, for vi skal nemlig først igennem nye individuelle fortællinger om Thor, Captain America og Iron Man, som man kun kan håbe formår at fange humoren og tempoet fra dette fælles projekt. Ellers kan det godt blive lidt af en ørkenvandring, før den næste Avengers-mission melder sin ankomst.