Anmeldelsesdato:24-06-2011
Aaron EckhartHowie
Dianne WiestNat
Miles TellerJason
Tammy BlanchardIzzy
Sandra OhGaby

Forventninger og forhindringer

David Lindsay-Abaire er navnet på manden, der skrev teaterstykket, som filmen Rabbit Hole er baseret på. Han ville følge en af sine lærers råd og skrive om det han frygtede mest. Det var så at miste sit barn. Og hvordan man kommer sig over det, hvis det overhovedet er noget man kan. Man kan i hvert fald godt lave en film om det, beviser John Cameron Mitchell med dette lille nærværende og rørende værk.

Miracle Film
Hjælper eller skader
Becca og Howie Corbett har mistet deres lille søn. Der er gået otte måneder og huset er stadig i sorg. Parret er i stand til at snakke sammen, men ikke om fremtiden, og det er tydeligt at de ikke ved, hvordan de skal komme videre med deres liv. Vi følger dem fra en emotionelt kulmination. Becca er blevet træt af støttegruppen, de deltager i en gang om ugen. Hun gider den ikke længere. Howie derimod er et helt andet sted. Han har brug for gruppen. Becca finder dog hurtig lindring for sin smerte et helt andet sted fra. Og nok det sidste hun havde planlagt, da hun tilfældigt ser en ung mand, Jason, en dag. Hun begynder nu er forfølge ham og ender også snart med at tale ham.

Opløftende tragedie
Rabbit Hole er ikke en film med store dramatiske udladninger. Den er introvert og underspillet. Der bliver sagt en masse men ikke kun med ord. Den kredser nøgtern om Becca, Howie, hendes mor og søster. Ingen ved hvad de skal stille op med hinanden. Hvad skal man sige, mene og gøre, er det store spørgsmål. Instruktøren holder filmen i et usentimentalt og søgende leje. Det mest imponerende ved den er dog den manglende dystre tone. Taget i betragtning at den handler om sorg, frustration og smerte, er den alligevel fyldt med håb og en elegant lethed. Mitchell har tidligere leveret stærkt farverige film som Hedwig and the Angry Inch og Shortbus, fyldt med kaos og frustrationer, men selvom hans fokus denne gang kun holdes på kontakten mellem få mennesker, besidder den stadig hans sans for ømhed mellem mennesker.

Miracle Film
De små forskelle
Det hjælper selvfølgelig altid en film at have Nicole Kidman og Dianne Wiest i front, og de to Oscarvindere gør det også fantastisk. Det er først og fremmest en film, der løftes af skuespillerne, hvor også Aaron Eckhart som Howie og newcomer Miles Teller som Jason leverer fine indsatser. Men selv uden disse pragtpræstationer, er Rabbit Hole imidlertid en spændende og nuanceret fortælling om hvordan forskellige mennesker kan overleve ting, de ikke troede var mulige, når de anerkender deres forskelle og accepterer værdien af dem.

Der er intet ekstramateriale på udgivelsen.

Lys i mørket17/8
69 Minutes of 86 Days17/8