Anmeldelsesdato:05-07-2011
Hailee SteinfeldMattie Ross
Matt DamonLaBoeuf
Josh BrolinTom Chaney
Barry PepperLucky Ned Pepper
Dakin MatthewsCol. Stonehill

De ærefulde

Hvis helte kommer i alle størrelser, er ægte mod vel også noget, man kan finde i de mest overraskende skabninger. Om det er en stædig 14-årig pige, en fordrukken gammel sherif eller sågar en klovn, så kan de alle besidde mandsmod. Og netop det bruger brødrene Coen små to fantastisk smukke – visuelt såvel som emotionelt – timer på at bekræfte, og selvom True Grit langt fra er deres bedste film til dato, er den et lysende eksempel på brødrenes filmiske talent, for True Grit er sandt at sige bedre end den burde være!

Den rette mand
Med mudder godt op af anklerne står hun der. 14-årige Mattie Ross og bebrejder loven, at manden, der skød hendes far, ikke er blevet fængslet. At han tilmed er flygtet ud i det nærmeste indianerreservat, hvor lovens lange arm altså ikke rækker, er slet ikke grund nok for frk. Ross, der begynder at spørge ind til, om der er andre måder at nå slynglen på. Kan hun hyre en sherif til at finde ham? Hun får tre muligheder, den første mand er vist ikke meget værd, den næste er en led satan, men den sidste er vist en dygtig herre. Lad mig høre mere om ham nr. 2 svarer hun.

The Three Amigos
Humor er ikke noget True Grit savner. Ofte er det lige før den overtager styringen i dramaet, men der er jo heller intet morsomt i en ung piges stædige kamp for retfærdighed, så hvorfor ikke løfte stemningen? Manden hun vælger at hyre til at finde sin fars morder er naturligvis Rooster Cogburn, som i Jeff Bridges' skikkelse, er en selvcentreret, grov og slidt særling, man ikke bør blive uvenner med. Typen, der skyder før han spørger, og i øvrigt hvis det passer ham. Han har sin egen måde at gøre tingene på, og de passer absolut ikke unge Mattie, der for det første vil med på turen ud i reservatet og dernæst selv finder vej, da Cogburn og Texas Ranger’en LaBoeuf tager af sted uden hende. De to herrer mener ikke, at den slags arbejde er noget for en ung pige, men de har selvfølgelig ikke indset, at Mattie Ross er en større bad-ass end de to tilsammen.

Imponerende
Uden der helt går Halløj ved lejrbålet i filmen, når True Grit at ramme adskillige suveræne og dybt vittige øjeblikke mellem det herlige trekløver, der bærer filmen og netop er grunden til at løjerne er så udsøgt underholdende. Det hjælper selvfølgelig filmen, at Coen-brødrene aldrig mister deres rå usentimentale attitude, selv ikke i filmens knugende slutscene afviger de fra deres sikre stil, men undervejs er det så tydeligt Jeff Bridges, Matt Damon og newcomer Hailee Steinfeld, der udgør filmens sande værdi. De er et studie i skuespilkunst. Bridges der aldrig har været bange for at spille på det latterlige og ynkelige, fremlægger en mere sårbar og nuanceret figur end forlægget tilbyder. Skulle nogen være af den opfattelse, at det er De Niro eller Pacino der er vor tids bedste nulevende skuespiller, bør de kigge nærmere på Bridges. Matt Damons fine præstation som den opblæste Ranger LaBoeuf er tæt på at overskygge Bridges, og helt i front er Hailee Steinfelds rolle som Mattie Ross: 40 kilo stålvilje og rygrad. En figur, man ikke ofte ser, mest af alt fordi ikke mange kan levere den troværdigt. Vi er dog aldrig i tvivl om Mattie Ross og hendes overbevisning. Imponerende.
Og således har Joel & Ethan gjort det igen. Skabt en tankevækkende lille film om uselviske gerninger og hvordan mennesker opfører sig, når de er pressede. Nogle bukker under og andre udviser ægte mod.

Den såkaldte DVD/blue-ray-combo har noget så sjældent som ekstramateriale med på dvd'en. Og ud over Hailee Steinfelds lidt for entusiastiske optræden i "Mattie's True Grit", er de fire featuretter super fede. Vi bliver faktisk langt klogere på, hvad der skulle til for at skabe filmen specielt med indslagene om kulisserne og kostumerne.

Blu-ray’en indeholder lidt flere featuretter om alt fra datidens våben, forfatteren bag bogen til fotograferingen. Med Roger Deakins bag linsen er det sandelig også et must af et indslag. Om end lidt kort. Det eneste vi egentlig mangler er brødrene Coens syn på sagen, men det, vi har fået tilbudt, er både let tilgængeligt og tilmed historisk og især filmisk spændende.