Anmeldelsesdato:25-07-2011
Chloë Grace MoretzAbby
Richard JenkinsFaren
Cara BuonoOwens mor
Elias KoteasPolitimanden
Sasha BarreseVirginia

Små monstre

Siden den svenske vampyrfabel Lad den rette komme ind imponerende sit alt for begrænsede publikum i 2008 er vampyrhysteriet forblevet uændret. Så hvorfor overhovedet genindspille filmen? Forklaringen er såre enkel; amerikanerne kan ikke lide film med undertekster. Men hvorfor så genindspille filmen scene for scene? Fordi historien holder, fordi formen virker, og først og fremmest fordi det er den eneste måde, fablen kan fortælles på. Den kan ikke berettes uden at foregå i et isoleret område og i en tid, hvor verden ikke var besat af Edward Cullen, Eric Northman og Damon Salvatore. Derfor er vi nu i New Mexico, vinteren 1983. Noget er stadig galt i det lille samfund. Folk bliver uforklarligt slået ihjel og den snart 13-årige Owen bliver stadig mobbet.

Miracle Film
Nu med blod
Vores unge kvindelige hovedperson render også stadig rundt på bare fødder. Nu hedder hun Abby, og hun kan stadig ikke være ven med staklen Owen, der ikke ses af sin mor, og som ud over den ildelugtende Abby ikke har en eneste ven at tale med. Men afstanden til Abby bliver selvfølgelig kortere som dagene går. Snart finder Owen da også ud af, hvorfor Abby er som hun er.
Let Me In lider nemlig under, at den ikke behøver at skjule dens personers sande natur. Vi ved Abby er vampyr, så hvorfor ikke bare få det slået fast fra starten, og instruktør Matt Reeves (der lavede Cloverfield) holder sandelig heller ikke igen. Abbys sultne overfald på en tilfældig mand lægger solidt afstand til den svenske original. Her er der blod, dyrisk adfærd og tydelig fysisk overlegenhed. Og desværre også irriterende manerer fra den populære asiatiske pop-horror, men overdrivelse fremmer forståelsen.

Ingen snot-næser
Generelt er den amerikanske tvilling betydelig mere poppet end originalen. Tematikkerne er trukket klarere op, tempoet pulserer hurtigere og spændingen sitrer, mens tilstedeværelsen af politimanden, der gradvist sporer sig ind på sandheden, lægger pres på forholdet mellem den uskyldige Owen og det ufrivillige rovdyr Abby. Konsekvensen er, at Let Me In ikke besidder den skandinaviske perles rene udtryk. Der er meget langt til den elegante nedtonede stil og den underspillede desperation. I stedet får vi high school-splat, kønne unger og psykologiske forklaringer på filmens mange små monstre. Ikke at vores to hovedrolleindehavere Kodi Smit-McPhee og Chloe Moretz skal klandres for noget. De spiller begge vidunderligt, men hvor den oprindelige svenske film krøb ind under huden på en med sin simple udtryksform og nuancerede symbolik, går genindspilningen direkte på med sin insisterende vampyrdyrkelse.

Miracle Film
Grov underholdning
Hvis man ellers ikke har noget imod smagen af blod, er Let Me In stadig vedkommende både for samme aldersgruppe som Owen + Abby (altså 12 år og 'lidt' mere) og mindst lige så meget for vampyr-entusiaster. Der er ingen tvivl om, at John Ajvide Lindqvist har skrevet en klassiker. Det er selv med den grove pensel fortsat fængslende at følge Owen og Abby, der ikke kun finder sammen, fordi de er mutters alene med deres følelser og frustrationer, men også fordi de fascineres af den anden. Et umage par, der alligevel giver mening.

Intet ekstra.