Anmeldelsesdato:29-07-2011
Joel EdgertonBarry Brown
Guy PearceLeckie
Luke FordDarren Cody
Jacki WeaverJanine Cody
Sullivan StapletonCraig Cody

I familiens frådende skød

Den syttenårige Josh har kun et sted at ringe hen, da han sidder i sofaen med sin døde mor ved siden af sig. Hun har taget en overdosis heroin, mens han er fattet og samtidig helt hjælpeløs. Derfor ringer han til sin bedstemor, som trods flere års fravær straks melder sin heltemodige ankomst. Josh flytter hjem til hende – og hjem til alle onklerne, som i større eller mindre grad praktiserer en noget lemfældig omgang med den gældende lovgivning. Fra småsvindlere til storpsykopater deler de alle det fælles træk, at de er mors knægte – på godt og på ondt.

Josh bliver ganske som os langsomt rullet ind i familiens lyssky virke, som sættes under stadigt pres af en voldsom og skånselsløs indsats fra politiets side. Startende med en blodig likvidering mærker det pressede brødrekollektiv for første gang alvoren i legen, og selv med den værste af dem – Pope – ude af hans undercover-tilværelse begynder nettet at stramme. Og som de dyr, titlen og instruktøren ikke tøver med at minde os om, at vi alle er, så sætter panikken og overlevelsestrangen ind. Som en alfa-han i hver deres udrydningstruede race bruger brødrene forskellige tilgange til at overleve, mens Josh passivt kigger til og moderdyret i køkkenet omsorgsfuldt anerkender de dramatiske evolutionstrin, som er ved at tage livet af hendes familie.

Der spilles generelt stærkt i filmen, og selv om man noterer sig den hyppige brug af slow motion til at understrege de lidt lade, rovdyrsagtige bevægelser hos de medvirkende, så er rytmen og nerven i dramaet tilforladeligt leveret. Ind på banen kommer uventede størrelser som en kæreste til Josh og ikke mindst en politimand, der trods alt tror på vores unge hovedpersons uskyldighed – eller i hvert fald ser en mulighed for at udnytte den lidt naive undersvend til at få skovlen under onklerne – men udfaldet bliver som man som tilskuer efterhånden godt kan fornemme, at frænde er frænde værst – fra ynkelig panik til kalkuleret psykopati.

Den mest interessante figur er moderen, som rummer hele spektret, og hun spilles godt af den australske veteran Jacki Weaver, som dog noget uforståeligt ligefrem er nomineret til en birolle-Oscar for den præstation. Rollen er trods alt nok stærkere end præstationen, og blandt andet står Ben Mendelsohn stjernegale Pope mindst lige så stærkt i erindringen, men moderfiguren er kernen i fortællingen og i den til tider lidt tungt håndterede symbolik baseret på lighedspunkterne mellem dyreriget og menneskenes tilværelse. Selv om Animal Kingdom næppe ender på toppen af listen med årets film, så kan man godt anerkende og se de kvaliteter, der gjorde den til en darling på sidste års filmfestival i Sundance – og som dramatisk karakterstudie er den bestemt ikke uinteressant.

(- af LB)

"Jeg aner ikke, hvad jeg vil sige". Sådan starter David Michôd sit kommentarspor, men som han selv følger op med, kommer han igennem det. Og udmærket tilmed. Han har det med at sige "eermm" lidt for meget, men indholdsmæssigt får han uddybet sin film ganske fint.
Ekstramaterialet består ellers kun af en god bunke trailers og en making of-featurette, men man skal ikke lade sig narre: Den er pænt omfattende og ikke bare 15 flade minutters reklame.

The Square23/11

Hvilken af de følgende film fik æren af at rydde hele bordet ved 2000-udgaven af Golden Raspberry-uddelingerne?