Anmeldelsesdato:08-08-2011
Kristin Scott ThomasJulia Armond
Mélusine MayanceSarah Starzynski
Niels ArestrupJules Dufaure
Frédéric PierrotBertrand Tezac
Aidan QuinnWilliam Rainsferd

Frankrigs sorte dag

Herhjemme ringer Gilles Paquet-Brenner næppe mange klokker, men i hjemlandet betragter man ham som én af den nye generations store håb, og det til trods for at den franske instruktør reelt ikke har ramt plet siden debutfilmen Les Jolies Choses (2001). Med De kaldte hende Sarah er alle chancer for et gedigent comeback til stede, for Tatiana De Rosnays succesroman af et forlæg fortæller en gribende historie, og med prominente Kristin Scott Thomas i hovedrollen har man åbenlyst haft et vist budget at jonglere med.

Skæbnesvanger beslutning
Den amerikanske journalist Julia Jarmond (Kristin Scott Thomas) vil skrive en dybdeborende artikel om det franske politis massearrestation af jødiske familier i juli 1942. I sin engagerede research kommer hun på sporet af historien om den 10-årige jødiske pige Sarah (Mélusine Mayance), der i et forsøg på at beskytte sin lillebror gemmer selv samme i et aflåst skab, da politiet kommer for at hente hende og hendes sagesløse familie. Hun medbringer nøglen til skabet, men kommer først tilbage til lejligheden, da det adskillige døgn senere lykkes hende at flygte fra en arbejdslejr. Julia Jarmond sætter alt ind på at kortlægge Sarahs liv og opsporer i den forbindelse flere af pigens slægtninge, alt imens hun må forholde sig til en uventet graviditet samt det faktum, at hun og hendes mand, Bertrand Tezac (Frédéric Pierrot), er på nippet til at flytte ind i lige netop den lejlighed, hvor Sarah dengang i 1942 indespærrede sin bror i god tro, men med fatale følger.

Emotionel rutsjetur
De kaldte hende Sarah er en emotionel rutsjetur, og særligt de lange og grundige flashbacks til Sarahs liv aktiverer effektivt følelserne. I perioder er oplevelsen hård og knugende, men oplivende passager og opmuntrende billeder fra nutiden indgyder tro og håb på positive tidender i en ellers ubarmhjertig verden skåret i skæve skæbner og uafrystelige traumer. Filmen lefler dog ingenlunde for sit publikum, og historiens uundgåelige kurs udsættes ikke for formildende svinkeærinder, hvilket er godt – lad os bare få det råt for usødet. Til gengæld er filmen simpelthen for lang – ganske vist har vi at gøre med et ambitiøst værk, hvis fortid og nutid er lige afgørende størrelser, og hvis episke format afgjort ikke fornægter sig, men særligt starten er en sejtrækker, der kræver uhensigtsmæssigt meget tålmodighed. Der er en distance i de indledende scener og også i korte glimt senere i filmen, der har det med at sløre værket, som ville have stået endnu mere fokuseret og kompromisløst foruden.

De fylder godt, sådanne 10 featuretter, der alle skildrer arbejdet med at få filmen på benene, men samlet er de pænt uoverskuelige med deres mere end 60 sammenlagt minutter.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12