Anmeldelsesdato:19-08-2011
Neve CampbellSidney Prescott
Courteney CoxGale Weathers-Riley
Emma RobertsJill Roberts
Hayden PanettiereKirby Reed
Rory CulkinCharlie Walker

Nyt årti, nye regler

Præmissen for Wes Cravens egen reboot/sequel til den succesrige 90’er-gyserserie om Sidney Prescott er klar. Reglerne kan laves om – men hvorfor gør han det så ikke? Vi starter fyldt af meta-overskud med ikke en, men tre falske åbningsscener, én for hver af de tre første film. Veloplagt og sprudlende af noget af det, som gjorde den oprindelige trilogi til stor underholdning samtidig med, at de faktisk var rigtig fine gyserfilm i deres egen ret.

Vi er tilbage i Woodsboro, hvor blodet tidligere har flydt så lystigt, og der er dømt gæsteoptræden, når Sidney Prescott vender tilbage for at lancere sin nye bog. Gale Weathers, der er gift med den tumpede, men godhjertede politimand Dewey, har lagt journalistikken på hylden nu hvor ægtemanden er blevet den lokale sherif – og omkring dem er en ny generation af unge vokset op i lillebyen. Vores hovedperson blandt dem er Prescott-kusinen Jill og hendes to veninder samt filmklubbens to gyser-nørdede formænd. Vi er med andre ord i høj grad på hjemmebane – og gæt selv, Ghostface er også med os igen.

Nyt årti, nye regler. Det lover ellers godt, men måske har hensynet til den store fanskare, som er blevet 10 år ældre siden sidst, været så stort, at man alligevel ikke har turdet ændre det store. Kevin Williamsons manuskript udviser stadig stor kærlighed til genren og dyrker de metatekstuelle referencer vellystigt, når der er tid til det. Der 'stikkes' lidt til Facebook og internettets kunstigt skabte behov for opmærksomhed. Det gælder om at blive kendt, om ikke at stå i skyggen af andre – og alle kneb gælder.

Traditionen tro skaber Wes Craven lynhurtigt et par håndfulde potentielle mistænkte ved at lade persongalleriet på skift dukke pludseligt op på en mordscene eller udvise adfærd, der understreger deres interesse i at få genoplivet Woodsboro-historien. Og ganske som traditionen foreskriver, så aflives de en efter en, indtil vi er nede ved selve afsløringen, som naturligvis ikke skal beskrives her. Eneste nye tiltag er en udvidet tredje akt, der tager historien længere – ganske som de har talt om undervejs i filmen, når der nu er tale om et reboot og ikke blot en sequel – og det har den ærlig talt ikke godt af.

Faktisk ender Screm 4 med at blive en solid skuffelse. Som reboot skuffer den ved at være for tæt på originalen og ude af takt med sin tid – og som sequel er der for lidt nyt at komme efter. Tilbage er udvalgte små højdepunkter i dialogen, som da Sydney Prescotts irriterende skønne presseassistent kommenterer på Gale og Deweys ægteskab som et "filmægteskab ingen rigtig vil tro på i virkeligheden". Courtney Cox og David Arquette blev netop gift efter at have spillet sammen i den første Scream-film – og er netop gået fra hinanden. Lige i den scene er der bid, vid og selvironi nok til at man husker seriens højdepunkter – og det savner man i resten af den ret rutineprægede omgang 'murder by numbers'.

Der er kun en bunke trailers fra kommende Scanbox-titler.