Anmeldelsesdato:07-09-2011
Colin FarrellValka
Mark Strong Khabarov
Saoirse RonanIrena
Jim SturgessJanusz
Ed HarrisMr. Smith

Overlevelsens lange rejse

Menneskets endeløse vilje til at overleve er blevet skildret på film mange gange. Et uruguayansk rugbyhold må ty til kannibalisme, da deres fly styrter ned i Andes-bjergene i Vi lever, og i biografaktuelle 127 Hours må en ung eventyrer save sin egen arm af for at bevare livet. Især anden verdenskrig har fungeret som ramme i den filmiske portrættering af menneskets overlevelsesvilje – et eksempel er den overbevisende Pianisten, hvor jøden Szpilman nærmest sulter sig ihjel, da han gemmer sig for tyskerne i murbrokkerne af Warszawas ghetto. Også The Way Back tager udgangspunkt i den store krig.

Kilometer af bjerge og ørkener
I 1941 flygter syv fanger, ledet af den polske officer Janusz (Jim Sturgess), fra en sovjetisk Gulag-lejr, der befinder sig isoleret i det kolde og snefulde Sibirien. På deres flere tusind kilometerlange vej mod friheden skal fangerne krydse ørkener og bjerge – på gåben vel at mærke. Undervejs skal mændene ikke bare kæmpe med sult, tørst og det farefulde terræn. Der opstår også intern splid i gruppen, ikke mindst på grund af den aggressive russer Valka (Colin Farrell), som ikke just falder i alles smag. Og da fangernes vej krydses af den unge pige Irena (Saoirse Ronan), skal de overveje, om de vil lade hende være en del af gruppen.

Flot og troværdig
Med The Way Back har veteranen Peter Weir (Vidnet, Døde poeters klub, The Truman Show) lavet en flot, men uvedkommende film. Filmens styrke er dens univers, som byder på umanerlig smukke naturbilleder og troværdige miljøbeskrivelser. Weir skaber en frygtindgydende stemning i den barske og brutale arbejdslejr i begyndelsen af filmen, og fangernes lange vej gennem Gobi-ørkenen og Himalaya-bjergene er nydeligt fotograferet. Endnu bedre er skildringen af de fysiske konsekvenser, den lange rejse har på gruppen. Man er som tilskuer på ingen måde i tvivl om, at de mange timers ørkensol bogstaveligt talt æder fangernes ansigter og læber op.

Det, der ikke kan ses
Weir mestrer altså beskrivelsens kunst. Men kun af det ydre. Filmen halter, når det kommer til det, der ikke kan ses. På trods af filmens over to timer lange spilletid kommer man aldrig ind under huden på karaktererne. En del af skylden skal tilskrives det noget flade skuespil, men primært er det den homogene persontegning af fangerne, der er filmens hæmsko. Karaktererne fremstår ensartede og dermed upersonlige, hvilket gør det svært at føle den sympati, Weir så ihærdigt forsøger at igangsætte hos sit publikum. Det virker som om, at der kun har været større tankevirksomhed omkring skabelsen af Farrells utilregnelige karakter, hvorfor den fremstår mest interessant, selvom den er en smule karikeret.

En lang rejse for publikum
Overlevelsens rejse er lang og hård for karaktererne, men turen frem mod filmens tåkrummende, oversentimentale klimaks er også krævende for publikum. The Way Back er baseret på virkelige hændelser, men Weir burde have droppet idéen om historisk nøjagtighed til fordel for et mindre persongalleri. Med mere plads til færre karakterer kunne fokus have ligget på de eksistentielle tanker og spørgsmål, som mennesker på overlevelsens rand må kæmpe med. Den ydre, fysiske kamp er fascinerende, men bliver i længden uinteressant, hvis ikke den gøres medrivende og vedkommende. Og her fejler Weir. The Way Back er smuk at se på, men med en spilletid på over to timer skal der simpelthen mere til.

Det er en dyster making of-featurette. Men emnet lægger heller ikke op til andet. Uinteressant er den dog ikke. De mangle slettede scener er også fine nok at få med hvis/når, man har set filmen.