Premieredato:08-09-2011
Ariane LabedMarina
Giorgos LanthimosSpyros
Vangelis MourikisEngineer
Evangelia RandouBella

Arterne undersøges

Græsk film har midt i landets massive krise fået lidt tiltrængt opmuntring i art-house-genren, hvor den pæne internationale succes for Dogtooth nu følges op af Athina Rachel Tsangaris Attenberg, der er et studie i arternes adfærd – med fokus på mænd og kvinder af menneskeracen.

Øst for Paradis
Titlen kommer fra en dialektfyldt fejludtalelse af efternavnet på berømte britiske David Attenborough og hans BBC-producerede naturprogrammer, som kan findes på tv-kanaler verden over, men indholdet i Attenberg er ikke som forbilledet blot en biologisk registrering af artens adfærd, men snarere en absurd blanding af et antropologisk beskuende blik, gakkede optrin og små sære mellemstykker. Lidt som Dogtooth, som Tsangari var producer på, er der også en fædrelandsskildring gemt i den løst skitserede fortælling om en datter og hendes far, men det er stilen, der vinder over handlingen.

Vi betragter arternes spil med og mod hinanden i en stiløvelse, som aldrig formår at slippe det konstruerede udtryk og blive levende på egne vilkår. Dogtooth formåede trods det strengt formalistiske udtryk at skabe sit eget skræmmende, klaustrofobiske univers, men Attenberg forbliver en trods alt fascinerende, men aldrig gribende serie eksperimenter. Her er lidt Monty Python over det, når vores hovedperson og en veninde øver sære gangarter, og der peges også direkte til Dogtooth i de famlende seksuelle eksperimenter, som vores hovedperson kaster sig over.

Øst for Paradis
Attenberg er bestemt ikke uinteressant, men understreger kunstfilmens svære balancegang, hvor absurdismen og formeksperimenterne står stærkest, hvis vi et sted undervejs i alle de teoretiske øvelser også bliver rørt og føler noget for vores personer. Det er lækkert, at biografdistributørerne har mod nok til at tage chancer med kunstfilm, så vi får oplevelser som Terrence Malicks The Tree of Life og Dogtooth hjem, for det er netop her, at man kan få nogle virkelig store filmoplevelser, når det hele lykkes. Normalt er en film som Attenberg henvist til filmfestivalerne, og man kan kun håbe på, at distributøren Øst for Paradis fortsat holder et vågent øje med udviklingen i græsk film, så vi også får den næste Dogtooth hjem.