SVEND

Varighed:110 minutter
Instruktør:Anne Regitze Wivel

Premieredato:14-09-2011
Svend Auken

Gigantens sidste rejse

Svend Auken døde i sommeren 2009, 63 år gammel. Et friskt sind i en syg krop. En mand stoppet midtvejs på sin mission. Det er historien, som hans hustru Anne Regitze Wivel fortæller i denne nænsomme portrætfilm, der følger Svend Aukens virke fra 2007 og frem til hans død to år senere. På det tidspunkt har han fået konstateret den prostatakræft, som bliver stopklodsen i den engagerede kamp for Danmarks og Verdens miljøtilstand.

Det er dermed ikke et traditionelt biografisk portræt, der tegnes af manden, som på grund af Poul Nyrups formandskup i 1992 aldrig nåede at blive statsminister. Vi følger til gengæld hverdagen i de afsluttende år, hvor energien og kræfterne langsomt tappes fra den store krop, mens hjernen ufortrødent knokler videre med indenrigsforhandlinger og foredrag kloden rundt for at få overbevist så mange som muligt om klodens tvivlsomme tilstand på miljøområdet.

Det fascinerende ved Svend er den brændende intensitet, som helt til det sidste lyser ud af øjnene på dens hovedperson. Anne Wivel selv holder sig i baggrunden, observerende og af og til kommenterende, mens Auken filmes i dagligdagssituationer eller sætter sig tungt i en lænestol og opridser, hvad den seneste udvikling har budt på. Forhandlingerne frem mod den brede klimaaftale mellem regeringen og oppositionen tærer i ekstraordinær høj grad på kræfterne – og til sidst indtræffer også erkendelsen af, at sygdommen ikke kan holdes i ave. Kræften er i udbrud, og livsprojektet med at sikre klimaet får sat en højst uvelkommen, men uundgåelig stopklods i hjulet.

Det tjener til Wivels store ære, at man i høj grad fornemmer den engagerede politiker, som alle sider i det politiske spektrum respekterede. Svend Auken var en gigant i dansk politik, en af dem for hvem det politiske virke var et kald snarere end en karrieremulighed. Han kæmpede for sine sager på tværs af familieliv, sygdom og ofte som en ydmyg David i forhold til modstandernes Goliath-statur, men kompromiser blev det sjældent til uden at Auken havde fået sat et tydeligt aftryk på aftalerne.

Svend er i sagens natur ganske uden kritisk distance til den skildrede hovedperson, men det er heller ikke formålet med filmen. Det er et helteportræt fortalt indefra, fra den allernærmeste kreds – og dermed også med en fortrolighed og ærlighed i interviewene, som aldrig ville kunne være opnået med et professionelt filmhold. Dét er forcen i Svend – at vi kommer helt om bag en af de største i dansk politik, som ærligt og uden hensyn til meningsmålinger deler af sit brændende engagement og sine udtalte frustrationer. Et studie værd og en eksempel til efterfølgelse – uanset politisk tilhørsforhold.

Hvad gjorde Harvey Keitel efter at have læst manuskriptet til Tony Buis vietnamesiske Tre årstider?