Ezra MillerElliot
Kate BosworthAlice
Demi MoorePatty
Thomas Haden ChurchPaul
Ellen BurstynDoris

Bryllup med familien

Enhver debuterende instruktør leder efter en form for sikker knage at kunne hænge sin fortælling op på. Således også Sam Levinson, hvis far Barry har leveret store og brede hits siden debuten med Diner i 1982. Hvor faderens værker var altid sikre produktioner som Rain Man, Bugsy og Sleepers lægger junior ud med et mere kantet og uregerlig størrelse. Eller i hvert fald i et forsøg på en af slagsen.

Another Happy Day rummer talentfulde skuespillere i stride strømme, og der leveres sågar også endog meget fine præstationer, men filmen om en bryllupsweekend på vej ud over skrænten lider af to skavanker. Dels minder den alt for meget om Jenny Lumets (et andet Hollywoodbarn) manuskript til Jonathan Demmes meget fine Rachel Getting Married – og dels forsøger den til tider for intenst på at være skæv og uforudsigelig. Derfor ender de gode skuespillere i nogle roller og adfærdsmønstre, der aldrig samler sig til helt tilfredsstillende portrætter. Der er anslag og tegninger til noget virkelig stærkt, men vi får aldrig de rigeligt sære figurer til at samle sig til hele og for alvor rørende personer.

Miracle Film
I front er Lynn. Datteren af det ældre ægtepar og mor til gommen i det bryllup, der er centrum for hele handlingen. Hun kører med sine to hjemmeboende drenge til brylluppet, der foregår i Maryland, hvor hendes eksmand og deres fælles søn (vores gom) bor. Hun frygter at møde hele familien igen – fra den kontrollerende mor, over de illoyale søstre til eksmanden og hans nye trofækone. På overfladen en velhavende og kulørt familie, men lige under overfladen et trafikuheld af indestængte følelser, had, lede og frustration.

Det hele kulminerer på tværs af weekenden, hvor den mest normale viser sig at være den diagnosticerede unormale, nemlig Lynns tungt stofmisbrugende søn Elliot, der med kølig distance nedgør og kommenterer på alt, hvad der sker omkring dem. Han er underholdende og en god om end lidt uoriginal fortæller at følge, men derfra læsses næsten ukritisk problemer på læsset helt frem til datteren Alice introduceres langt inde i handlingen.

Miracle Film
Der findes ikke et normalt menneske i Sam Levinsons kulørte og brogede skildring af normalitetens galskab, og netop derfor fortaber virkeligheden sig midt i vanviddet. Der er stærke præstationer fra både rutinerede Ellen Barkin som Lynn og Ellen Burstyn som hendes hårde mor, samt fra unge Ezra Miller, der som Elliot viser det store potentiale, vi kan glæde os til at se blive foldet helt ud i We Need To Talk About Kevin i starten af næste år. Men gode præstationer gør ikke en god film i sig selv, så hvis humøret er til dysfunktionelle familier på bryllupsweekend, så er det stadig Rachel Getting Married, man skal holde sig til, men Levinson Junior viser gode takter på personfronten, og med manuskriptprisen fra årets Sundance Film Festival i posen skal den svære næste film nok komme, hvor han så også kan modnes i forhold til fortællingen.

Mile 2230/8
De Utrolige 230/8
Lykke-Per30/8