Nicolas BroAllan
Søren ØstergaardMorten
Lotte AndersenHelenes mor
Stine StengadeBeate
Peter GantzlerSteen den Store

Far, mord og hund

Har man set den vanvittige trailer til Henrik Ruben Genz’ nyeste film, vil man have set disse tre ord mod slutningen, og de fortæller næsten alt om filmen. I centrum står godt nok en ung kvinde, men de tre ord udspringer fra hende. Hun er på jagt efter sin far – som hendes mor tilsyneladende aldrig har gidet afsløre hvem er – det bliver hendes hund, der sætter gang i historien – ved at løbe efter manden, hun tror måske kan være hendes far – og alt dette ender i sidste ende med nogens død. Det er heldigvis alt sammen meget sjovere end det lyder.

Nordisk Film - Thomas Marott
Endnu et mesterværk
Henrik Ruben Genz følger sit store hit og lille mesterværk Frygtelig lykkelig op med endnu en filmatisering af en Erling Jepsen-roman. Denne gang foregår løjerne på et teater, i en herskabslejlighed og hjemme hos Helene, som vores heltinde hedder. Billederne er tydeligvis fra Vesterbro/Frederiksberg og Gammel Strand, men kunne lige så godt have været fra Paris eller Sydney. Genz er ikke en filmskaber, der stræber designer-køkkenvaskrealismen som mange af hans kolleger herhjemme. Tonen i ndskyld jeg forstyrrerer nærmest magisk, for ikke at sige surrealistisk, og universet er gennemført til mindste detalje. Vi er aldrig det mindste i tvivl om, vi befinder os i en helt anden verden. Sågar er der ingen, der opfører sig normalt. Det er som om reglerne er ændret og tingene vendt på hovedet.

Så ondt at det er sjovt
Man ved altså aldrig helt, hvor man har figurerne. Slet ikke Helene, der er mest virker som et forvokset barn. Hendes mor låser hende tilmed inde på sit værelse hver aften, men hvorfor? Hun virker jo harmløs. Personerne på teatret har den samme dobbeltsidighed. Er de egentlig så slemme, som de virker? Og de fremstår bestemt ikke sympatiske. Alligevel er det svært ikke at fatte interesse for dem. Genz har sammen med medforfatter Maja Jul Larsen formået at opbygge nogle sårede sjæle, man fascineres af; i særdeleshed divaen (Stine Stengade) på teatret – som bærer sine ar på håndleddene – og stykkets forfatter (Nicolas Bro), der har sine gemt væk under sine talrige fobier og neuroser. Det bør ikke være sjovt at være i selskab med disse mennesker. Alligevel sidder man med et stort smil på læberne midt i al deres debat om kronhjorte og forsikringer og i særdeleshed deres teatralske ulykkelighed.

Nordisk Film - Thomas Marott
Den fabelagtige Helene fra Vesterbro
Undskyld jeg forstyrrer er en sort farce, og det er meningen, at vi skal more os over personerne og specielt den situation, de har placeret sig i. For selvfølgelig er det ikke morsomt at have selvmordstendenser eller gå i sort. Men Genz gør aldrig nar af sine figurer. De gør bare dumme ting, og når man derudover sætter cirkusmusik på soundtracket og skruer ned for hverdagstristheden, så bliver dramaet uundgåeligt langt mere farverigt og festligt. Og filmen er en fest, et cadeau til de ukuelige dagdrømmere og alt det ægte midt i en falsk verden, som den nærmest uskyldsrene Helene. Hun spilles så bedårende af Sara Hjort, at hun noget nær får Audrey Tautous Amélie til at blegne. Ikke en liden bedrift, men Hjort er også blevet udstyret med en saftig rolle, som hun på alle måder får det bedste ud af. Filmen tilhører dog stadig Henrik Ruben Genz, der nu er gået fra tragedie over western til farce med sine seneste tre spillefilm uden at miste fodfæste. Det er høj klasse, og hans sikre greb om den menneskelige psyke i al sin skævhed mærkes tydeligt i Undskyld jeg forstyrrer, der er mindst lige så charmerende som den er besynderlig.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5