Anmeldt af:Mikkel Kofod

Søren SpanningTorben Dahl
Anette StøvelbækAstrid Borg
Henrik PripKim Borg
Claes BangPer
Mia LyhneKarina

Kun for de indviede

AFSLØRING! Lærkevej - Til døden os skiller er ikke en film! Det er det sidste afsnit af TV 2-serien af samme navn. Godt nok skal man betale fuld billetpris, og man skal også en tur i biografen for at se afsnittet, der også er lige så langt som en rigtig spillefilm. Men det er altså ikke en film! Havde det været det, så havde der været en indførelse i seriens/filmens univers, en ordentlig introduktion til og opbygning af karaktererne samt et plot, der kunne bære spilletiden på 93 minutter.

I stedet fortsætter instruktør Mogens Hagedorn og manuskriptforfatter Mette Heenno, der også var blandt hovedkræfterne på serien, lige der, hvor serien slap. En lejlighedsvis seer som denne anmelder har således ingen chance for at vide, hvorfor Sune (Christian Tafdrup) sidder i kørestole, hvem den tolvårige gothpunker-pige med synske evner er, eller hvorfor Kim (Henrik Prip) er parkeringsvagt og ikke revisor som i serien. Og hvad er der blevet af Monica Dam (Mille Lehfeldt)? 'Filmen' forsømmer at give svar på disse spørgsmål, så uindviede seere er på bar bund.

Elisabeth falder om da hendes kæreste, hjemmeværnsmanden Torben, frier til hende. Hendes mangeårige drikkeri har endeligt sat hendes nyre skakmat, og hun dør, hvis der ikke findes en erstatning. Astrid og Kim er kørt træt i ægteskabet, og Kim genoptager sig ungdomsvane med at ryge joints. Også Astrid genopdager en ungdomsvane, da hun løber på ekskæresten Penis Per, der nu er viril læge.

Det er altså de gængse trusler mod middelklassens forstadsidyl – kedsommelighedspimperi og undertrykt liderlighed – der er den dramatiske motor i Lærkevej. En stor del af attraktionsværdien ved den Desparate Housewife inspirerede tv-serie var alle de små og store hemmeligheder, som de pæne beboere desperat og forgæves forsøgte at skjule for hinanden. Dette hemmelighedskræmmeri er helt forduftet i 'filmen'. Ingen har hemmeligheder for hinanden, og ingen gør således specielt store øjne, da Sune og Torben bliver taget på fersk gerning i skære en nyre ud af en bedøvet kvinde. Alle på vejen er tilsyneladende gode venner, og de eneste udfordringer, der skal ryddes af vejen, er Astrids uudlevede seksuelle fantasier og Elisabeths sygdom. Så mager modstand er simpelthen for kedelig. Ligesom at se en fodboldkamp, hvor alle er på samme hold. Og når den karakterdrevne humor falder til jorden, fordi man ikke kender karaktererne, er kun den småplatte situationskomik tilbage. Som når en benprotese ryger af under sex.

Filmen er gudsjammerligt kedelig, usjov og dårligt fortalt. Dedikerede og indviede fans af serien har måske en chance for at blive underholdt, men resten af os vil nok være temmelig ligeglade med Lærkevej, der blev lukket ned af TV2 efter kun to sæsoner som følge af utilfredsstillende seertal.

Hvem har spillet med i både Sicilianeren, The Crow & Metro?