Alyson HanniganMichelle
Seann William ScottSteve Stifler
Mena SuvariHeather
Shannon ElizabethNadia
Jason BiggsJim

Tilbage til rødderne

Noget tyder på, at karrieren ikke har budt de gamle American Pie-rødder alt det, de forventede, for nu er skuespillerne Jason Biggs og Seann William Scott tilbage som producenter og hovedroller i en Reunion-udgave til den kække trilogi af sexkomedier, der startede med den charmerende og underholdende første film fra 1999. Siden er markedet oversvømmet af mere eller mindre platter varianter over samme koncept, men ingen har ramt sødmen på samme måde som Weitz-brødrenes grænseoverskridende 1’er.

Denne fjerde film med den officielle rollebesætning (den slappe direct-to-video-serie med bifigurerne er bedst glemt) forsøger nu at tage tråden op 9 år efter den seneste film, hvor Jim og Michelle blev gift. De er nu forældre og har midt i hverdagen tabt sexgnisten, hvilket understreges i den forsvarligt morsomme åbningsscene, hvor håndbruser, gokkesok og en fejlplaceret sønnike står for morskaben, men derefter er det begrænset hvor sjove løjerne er. På mange måder er American Pie: Reunion seriens udgave af Adam Sandler-filmen Grown Ups, hvor en gruppe nu voksne og helt normale mennesker tænker tilbage på dengang, hvor de havde alle drømmene intakte.

Der er reunion på den gamle high school, og så samles hele holdet ellers i hjembyen for at feste og genfinde gamle flammer. På lidt konstrueret manér får vi vitterlig alle de gamle skuespillere tilbage, og for dem i biografpublikummet, der er vokset op med de tre første film (og kan dem godt), så er der fine små pointer at hente i plottet, der ellers springer ustyrligt rundt mellem emnerne. Lidt om seniordating på nettet, så videre til et dødt sexliv, så naboens sex-killing af en datter, osv. osv. Intet bliver gjort færdigt eller rundet af – og moralen på det hele fordufter i en weekend, hvor der så sandelig er meget godt at se på, men ualmindelig lidt at blive klog på.

De kære unge liderbukse – Jim, Finch, Kev, Chris og ikke mindst Stifler – havde fortjent en bedre Reunion end denne, men i hænderne på makkerparret, der stod bag den lidt trætte Harold and Kumar: Guantanamo Bay, så kunne man næppe forvente, at de reelle problemer om tabte illusioner og voksenlivets tristesse ville blive taget alvorligt på samme måde, som man i den første film på sin egen sjove vis faktisk gjordet det med teenagernes drivende lyst til sex.

Hvem spillede skurken i den første Superman-film med Christopher Reeves i hovedrollen?