Anmeldelsesdato:06-09-2011
Paul WalkerBrian O'Conner
Jordana BrewsterMia Toretto
Dwayne JohnsonLuke Hobbs
Tyrese GibsonRoman Pierce
Sung KangHan

Fest & familie

10 år er længe. Meget kan nå at ske på 10 år og anderledes kan 10 år synes som ingenting. For 10 år siden var Vin Diesel et nærmest ukendt blad, Paul Walker var en ung skuespiller på vej frem og Dwayne Johnson var en populær wrestler med en lille rolle i Mumien vender tilbage. Det var dengang. Siden gik Diesel hen og stagnerede sin kometkarriere, der blev skudt i gang med 2001s overraskende sommerhit The Fast and the Furious, Paul Walker gjorde heller ingen underværker i filmbyen, mens Dwayne Johnson i den ene skæve efter den anden retlinede rolle bevidste, at han ikke skulle afskrives som skuespiller. Når de tre herrer, i femte kapitel om bilhajerne mod resten af verden, støder musklerne sammen er det da også Johnson, som slipper bedst af sted med sin præstation. Den tidligere "The Rock" har nemlig indset, hvad hele balladen handler om: Sjov og ballade.

The Brazilian Job
Vi starter bogstaveligt talt lige i udstødningen af 4’eren. Dominic Toretto er på vej i fængsel, men søster Mia og buddy Brian har andre planer med ham, og naturligvis lykkedes det dem også på mest blærede vis at få fingrene i ham. Nu er hele banden så eftersøgt af ordensmagten, hvilket forklarer hvorfor filmen udspiller sig i Rio de Janeiro. Selvom Brasilien ikke har nogen udvekslingsaftale med USA, er de alle trætte af at flygte, men hvis man har tænkt sig at stoppe sin kriminelle levevis, så skal man altid slutte af med et sidste job, og Fast & Furious 5 er ingen undtagelse. Og jo større og mere indbringende jobbet er, jo flere folk kræver det også at udføre. Hvilken herlig undskyldning for at samle alle vennerne: Vince, Roman, Tej, Han og Gisele. Familien.

En fest af en figur!
En af de bedste ting ved F&F-serien har været hvor forskellige filmene har været. Stemningen har varieret og bilscenerne har budt på nye og vildere stunts fra film til film. Denne gang køres der ikke så meget ræs som der diskuteres og skændes, men det sker jo når familien bliver centrum frem for bilerne. Og denne film handler langt mere om forhold end billir. Når det er sagt skal fans ikke nødvendigvis frygte manglende action. Man skal nok få stillet sin appetit for fart og sindssyge idéer. Dem er rigeligt af, den bedste er indlysende at give Diesel en modstander, der kan give ham modstand. Voila, FBI-elite-jægeren Luke Hobbs. Johnson nær ved gengiver rollen, Tommy Lee Jones strålede med i Flygtningen, bare på steroider. Han knurrer, grynter og brøler sig igennem fortællingen med så enorm muskelmasse, at han ikke kan holde armene ind til kroppen, men hans kliché af en rolle er kun en fryd for filmen, for Johnson formår at pumpe tilstrækkelig med humor ind i karikaturen, så han bliver en fest at følge! At filmen så ikke helt kan bære at være cirka 20-30 minutter for lang, og de vilde bilstunts ser lidt for computerskabte ud, kan der arbejdes på i 6’eren.

Plottet > bilerne
Bag kameraet fungerer holdet også udmærket. Manuskriptforfatter Chris Morgan og instruktør Justin Lin stod også for det personmæssige uspændende afsnit 3 og det langt mere dramatiske afsnit 4 i serien, men med film fem har de endelig fundet det rette leje. Det hjælper dem åbenlyst, at de kan bruge hele den brogede flok af fartbøllerne fra de forrige film til at skabe en masse skæg anspændelse mellem figurerne, men plottet er væsentlig mere velbygget end tidligere og trækker næsten filmen op på et helt andet niveau. Der er stadig dumsmarte replikker, men de kommer fra de passende personer, og selvfølgelig farverige biler & duller, de bruges dog kun som baggrundstæppe, for Fast & Furious 5 ved godt hvem dens publikum er, selvom historien er langt mere ambitiøs end tidligere. Resultatet er en slags MTV-udgave af Ocean's-filmene og det er slet ingen billig bedrift.

Det vælder med ekstramateriale på udgivelsen – og det meste af det er tilmed sjovt at se. Featuretterne er pænt forskellige og med et behageligt kommentarspor med instruktør Justin Lin giver bonusmaterialet ekstra volumen til oplevelsen af filmen.