Anmeldelsesdato:12-09-2011
Johanne Louise Schmidtdk. stemme Jewel
Chresten Speggersdk. stemme Nigel
Thomas Corneliussendk. stemme Rafael
Martin Buchdk. stemme Nico
Rasmus Botoftdk. stemme Pedro

Halløj med papegøjen

Computeranimerede spillefilm er en vare, som kunderne i alverdens biografer efterspørger med stor trofasthed. Hvert større produktionsselskab er nødt til at have mindst et bud i genren pr. sæson, og det er ikke altid, at idérigdommen kan følge med det krav. Vi lytter gerne, når instruktøren og ophavsmanden bag den overvejende kreative og underholdende Ice Age-serie er på banen med en ny film, men trods teknisk suverænitet og masser af kulør, så føles Rio mere bedaget end betagende.

Vores hovedperson Blu er vokset op i det snefyldte Minnesota hos pigen og boghandlermusen Linda uden at vide, hvad hans sande natur burde efterspørge. Det viser sig en dag, da en brasiliansk ornitolog ret så uforklarligt dukker op på jagt efter netop Blu. Han er nemlig den sidste han af sin slags i verden, og så er der dømt tvangsformering i Rio de Janeiro med den stridbare og selvstændige hun, Jewel.
Der er bare et lille problem. Blu kan ikke flyve. Lærte det ikke som spæd, har ikke haft brug for det som voksen, og det er problematisk, når man skal klare sig i en fremmed by, hvor han naturligvis snart bliver adskilt fra sit højtelskede menneske og falder i hænderne på slemme fuglesmuglere. Jagten bliver intens og undervejs finder både Blu og Linda ud af, hvad der er de sande værdier i livet.

Rio er målrettet din yngste målgruppe og med meget lidt at komme efter for de voksne. Tempoet er højt og teknikken er forrygende, selv om den i øvrigt velfungerende 3D-effekt, ikke rigtig udnyttes på billedsiden. Musikken er til gengæld en særdeles sløj omgang, når man nu tager i betragtning, at vi er i sambaens hjemland og de indbyggede musiknumre, der er løsrevet fra handlingen, er showstoppers i stor stil.

Rio ligner et fyldprodukt skabt af kommerciel nødvendighed snarere end oprigtig inspiration. De små skal nok more sig og Nemo-klovnefiskene kan måske få et tiltrængt break hos landets dyrehandlere, hvis man ellers begynder at sætte blå kæle-papegøjer til salg, men når der ikke er mere at komme efter end teknisk snilde uden egentligt hjerte, så ender vurderingen et sted i det lunkne mellemleje, hvor ingen film så proppet med Brasilien, karneval og samba burde befinde sig.

Én slettet scene i meget tidlig stadie og en musikvideo med Taio Cruz er stort set det eneste ekstramateriale, hvis ikke man tæller et par elementer under menupunktet Angry Birds. Her ligger der lidt klip med filmens 'skurk' Nigel og en trailer.