Anmeldelsesdato:13-09-2011
Natalie PortmanJane Foster
Tom HiddlestonLoki
Kat DenningsDarcy
Idris ElbaHeimdall
Stellan SkarsgårdProfessor Andrews

Mellem Asgård og Midgård

Det virker lidt overraskende at se Kenneth Branaghs navn på instruktørstolen til denne action-mættede fortælling om superhelten Thor, for den sofistikerede brite slår ikke en som det oplagte valg til en stor actionfilm – og så måske alligevel. Langsomt, men sikkert er Marvel i gang med at varme op til Avengers-filmserien, der ganske som tegneseriehæfterne følger en samling af selskabets superhelte i forenet indsats for verdensfreden. Opvarmningen sker gennem enkeltstående film om hver af de superhelte, der kommer til at udgøre persongalleriet – og netop historien om hvordan Thor endte som en af de overnaturlige medarbejdere for S.H.I.E.L.D., har flere elementer, som må have tiltalt Branagh.

Netop det danske biografpublikum må forventes at være en smule på forkant med historien om Thor og resten af den nordiske mytologi, som har dannet ret så konkret inspiration for historierne om 'The Mighty Thor', der fra 1962 har eksisteret som selvstændig serie. Hvis vi husker vores skolegang, så kan vi godt genkende mytologien med verdenstræet Yggdrasil, Odin og Frigg, og ikke mindst Thor og Loke. Den ene stærk og kamplysten, den anden lusket og svigefuld, men vi har til gengæld ikke hørt så meget til den amerikanske udbygning, som med klar inspiration fra historien om Superman, følger Thor (Chris Hemsworth), der bliver udstødt til Midgård (Jorden) fra gudernes bolig i Asgård.

Her lander han midt i New Mexicos ørken i vores tid, mens den lidt nørdede forsker Jane Forster (Natalie Portman) og hendes lille hold er ved at følge himmelhændelser. Mens Thor selv langsomt indser, hvad der er sket med ham, lander hans legendariske hammer Mjølner i nærheden og bliver straks indhegnet af S.H.I.E.L.D.-organisationen, som arbejder på at bevare (den amerikanske) verdensfred med så avancerede midler som muligt, men hverken Thor eller Loki vil lade Odins vredesudbrud gå ubemærket hen og snart er de to brødre argeste dødsfjender med Jorden som kampplads.

Thor rummer reelt to film. Den første er en forhistorie i de rent CGI-skabte Asgård og Jotunheim, hvor guderne kæmper mod Frostjætterne, der er deres dødsfjender. Den skrøbelige våbenhvile, som Odin (Anthony Hopkins) har forhandlet på plads, bliver brudt af de iltre brødre – og så er Asgårds eksistens truet – men vi får også den 'følgende' historie om Thors udstødelse til Jorden og hans møde med Jane, S.H.I.E.L.D. og generhvervelsen af Mjølner, som forudsætter, at han er modnet som menneske. Hver for sig rummer de kvaliteter, men sammen står de noget svagere.

Branagh, der om noget har sat sit præg på filmkunsten som moderne Shakespeare-fortolker, har helt styr på dynamikken i den dramatiske baggrundshistorie om en gammel far, der har svært ved at vælge hvem af hans to væsensforskellige sønner, der skal arve tronen – og ikke mindst alle de rænkespil, der udtænkes omkring ham. Her er mere dybde i både historie og ikke mindst skuespil end de fleste film i denne genre kan byde på – og det må tilskrives Branagh. At det er så er sat i en kunstig kulisse, som kun sporadisk får forløst de to yderpunkter – Asgårds himmelske idyl og Jotunheims forfrosne Helvede – må i højere grad skyldes et omfattende teknisk hold uden samme visioner. Til gengæld har Branagh mindre godt fat i sin amerikanske dannelseshistorie i New Mexico, hvor også den spæde romance mellem Thor og Jane skal etableres. Det er Superman-legenden omskrevet til den konkrete historie, og her virker filmen aldrig på hjemmebane. Hverken film eller skuespillere får løftet historien i denne del, selv om Natalie Portman så sandelig prøver sit bedste i en meget tyndt tegnet rolle.

Vi klipper lystigt mellem de to historier, de to typer af film, og det ender med at være lidt frustrerende. Teknisk er filmen upåklagelig, selv om 3D-indstillingerne ikke var perfekte ved den fremvisning, som denne anmelder har set. Der er satset på diskret 3D, og det bruges visse steder helt rigtigt. Thor som figur rummer spændende muligheder, som man kun kan håbe på, at de får sat i rette ramme til Avengers-filmen, men hans baggrundshistorie må nøjes med en forbeholden anbefaling, når man på den måde prøver at få to forskellige historier forløst i samme ombæring. Og så skal man som altid, når det er en Marvel-historie, huske at blive siddende til efter rulleteksterne, hvor der traditionen tro er en ekstra scene, der fører frem mod Avengers.

(- af LB)

Der er rigeligt med bonusgodter på især Blu-ray'en. Fra Kenneth Branaghs myndige kommentarspor, hvor han stort set går alle filmens historiemæssige beslutninger igennem til de mange lækre featuretter. På dvd-versionen er der kun fire slettede scener samt et kort klip fra Comic Con med præsentationen af The Avengers-holdet (den er selvfølgelig også med på BR-udgivelsen).
Blu-ray'en derimod har hele syv solide featuretter og alle 11 slettede scener + en minifilm med Iron Man og tre trailers.