Anmeldelsesdato:11-10-2011
Jamie Mortondk. stemme Arthur
Mick Øgendahldk. stemme Betameche
Pernille Vallentindk. stemme Selenia
Lars Mikkelsendk. stemme Maltazar
Paul Hütteldk. stemme Archibald

Det endelige opgør

Den franske instruktør Luc Besson havde egentlig antydet, at han var på vej på pension, da han i 2006 holdt premiere på det, der skulle vise sig at blive første del i en trilogi om den nysgerrige Arthur og hans eventyr i Minimoysernes verden. Eventyret er gradvist blevet mere voksent – og i de to sammenhængende film, der afslutter trilogien, må Arthur sande, at hans ærkefjende Maltazard ikke er sådan at bide skeer med.

Den anden – og dårligste af de tre film – sluttede så brat, at biograferne måtte sætte sedler op ved billetsalget med et løfte om, at den sidste film nok skulle blive vist, når den en gang var klar, for slutbilledet var det ildevarslende Voldemort-scenarie, hvor ondskaben fra minimoysernes rige i skikkelse af den vansirede Maltazard havde snuppet Arthurs returbillet til menneskeverdenen og nu stod 3 meter høj og klar til at lægge hele verden under sin grumme magt.

Men Arthur-filmene foregår i et børneunivers, så hvor truende slutbilledet end måtte se ud, så er der mere slapstick-skurk end egentlig undergangstrussel over den kejtede Maltazard i det tempofyldte afsluttende kapitel, som kun giver mening, hvis man har været med fra begyndelsen, og selv om Bessons børnefortælling stadig er en lidt bizar blanding af alt muligt, så fungerer den fornuftigt nok. Handlingen flyttes ud i menneskeverdenen, og det udnyttes til nogle fine scener med den helt lille Arthur og hans venner, der skal prøve at overleve i Arthurs menneskeunivers. Pludselig bliver legetøjstoget og garagen med legetøjsbiler til vigtige overlevelsesredskaber – og slutopgøret, der udspiller sig i den nærliggende by, er både højdramatisk og actionfyldt.

Arthur-trilogien lægger med denne afslutning nogenlunde sikkert til kaj. Det er intet uforglemmeligt indslag i børnefilmens historie, men et sted mellem den overdrevent kitschede 50’er-amerikaner-stil og den hidsigt kulørte minimoyser-verden skinner Bessons franske slapstick-fornemmelse igennem. Vi er langt fra de varige værker, han leverede i begyndelsen af karrieren, men alle de forældre, der har ventet utålmodigt på at få fortsat den historie, der sluttede så brat i 2’eren, kan med sindsro tage ungerne med ind til dette sidste kapitel.

Kun et par trailers til andre af Scanbox's børnefilm.

Darling19/10
Kære far19/10