CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
War Horse

Produktionsland:
USA, UK

Produktionsår:
2011

Manuskript:
Richard Curtis, Lee Hall

Producere:
Revel Guest
Kathleen Kennedy
Frank Marshall
Steven Spielberg

Fotograf:
Janusz Kaminski

Klipper:
Michael Kahn

Komponist:
John Williams

Censur:
Tilladt for alle over 11 år

Distributør:
Disney

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(5 stemmer)

Læs også...
Anmeldelser:
05-04-18:
The Post
21-07-16:
Den store venlige kæmpe
29-01-15:
The Imitation Game
24-06-13:
Lincoln
02-05-12:
Undskyld jeg forstyrrer
07-02-06:
Voksne mennesker
13-12-05:
War of the Worlds
22-10-03:
The Indiana Jones Collection
03-12-02:
Band of Brothers
23-10-02:
E.T.
13-03-01:
Angelas aske
 

Læs også...
I temaet Oscar 2012:
 
Albert Nobbs
Kamæleonen
Hugo
Oscar-vinderne 2012
Jernladyen
The Descendants
Dame, Konge, Es, Spion
The Artist
Midnight in Paris
Oscar-nomineringerne 2012
Pina
The Girl with the Dragon Tattoo
The Tree of Life
Moneyball
Transformers 3
Nader og Simin - en separation
Bridesmaids
Niceville
Harry Potter og dødsregalierne - del 2

War Horse

Anmeldt af:Søren Langelund
Genre:Krigsfilm
Varighed:146 minutter
Instruktør:Steven Spielberg
 
Premieredato:26-01-2012
Medvirkende:Som:
Jeremy IrvineAlbert Narracott
Peter MullanTed Narracott
Emily WatsonRose Narracott
Niels ArestrupGrandfather
David ThewlisLyons
Tom HiddlestonCaptain Nicholls
Se komplet creditliste her

Joey – den kække krigskrikke
 
Kunsten at kunne græde til en film er ikke os alle forundt. Chandler fra tv-serien Friends måtte f.eks. lægge ører til heftig kritik fra vennerne, fordi han ikke lod tårerne trille, da Bambis mor blev skudt – ud fra devisen "yes, it was so sad when the guy stopped drawing the deer!" Bambis grundlæggende præmis om tegnede talende dyr føltes i Chandlers optik kunstig, hvorfor han i stedet kastede tankerne på skaberne bag og deres motivationer. Mangen en biografgænger vil sidde tilbage med samme følelse og trang under 2,5 time i selskab med Steven Spielbergs seneste krigsepos, War Horse.


Copyright:
Walt Disney Studios Motion Pictures
Ligesom i Bambi er det et dyrs trængsler, der skal føre våde øjne med sig, men modsat Disney-klassikeren opleves resultatet mere kalkulerende end dybtfølt. Der går kun kort tid i filmens selskab, før man som tilskuer aner konturen af en desperat Spielberg trampe på ens tårekanaler og skrige "tud så!" for ens indre øre – selvsagt akkompagneret af John Williams’ svulstige violiner. Alle mesterens episke filmsejl er sat til, men alligevel er det svært at lade sig henføre.

Hovedproblemet er plottet med den fyrige hingst Joeys odysse gennem 1. verdenskrig som omdrejningspunkt. Vi følger ham fra fødsel og opdræt og videre ud i krigens gru, men mister stødt interessen, i takt med at dramaet ellers optrappes. Et dyr kan snildt bære en ikke-animeret spillefilm – som f.eks. i den magisk H. C. Andersen-inspirerede Babe om en gris’ ønske om at være hyrdehund. Men proportionerne er anderledes forvrængede i War Horse, hvor en verdenskrig med millioner af menneskers endeligt totalt ignoreres til fordel for en hests ve og vel. Det kastrerer ethvert forsøg på indlevelse, og selv de større børn – filmens målgruppe – vil undre sig over dødens fravær og krigens glorificering. Her er fred og ingen fare – og dermed intet på spil.


Copyright:
Walt Disney Studios Motion Pictures
Spielbergs filmiske forsvar er et forsøg på at fremstille Joey som et billede på en fælles, overordnet menneskelighed uden nationale grænsers tøjler og ideologiske forskelle. Vi er godt nok i krig, men vi er alle mennesker. En sympatisk, men også ufrivilligt komisk fremstilling. Som i en scene hvor en britisk og tysk soldat på få sekunder bliver bonkammerater og har overskud til at forlade skyttegravene for at forenes om at komme den lidende hest til undsætning. Et af talrige eksempler på at Joey menneskeliggøres i en grad, så kun hestebladet Wendys abonnenter ikke vil mene, at kvalmegrænsen er nået.

Bedre bliver det ikke af, at vores firbenede helt må tækkes med at være omgivet af lutter endimensionelle papfigurer, der excellerer i overdreven hengivenhed over for det stakkels dyr. Deriblandt danske Nicolas Bro i rollen som tysk soldat. Værst er dog unge Jeremy Irvine som den centrale menneskekarakter Albert, der blander forelskede blikke med replikker som "and then we'll be together, Joey" i en sådan grad, at man til sidst forventer Anders Matthesens nyklassiske schlagerpastiche "Min Store Kærlighed" spille over rulleteksterne.

Når War Horse alligevel skal have en halvlunken anbefaling med herfra, skyldes det Janusz Kaminskis bjergtagende og Oscar-værdige fotografering. Med en nærmest guddommelig farverigdom, tekstur og lyssætning får fordums mestre som John Ford, David Lean og Victor Fleming et kærligt skulderklap med på vejen, og filmhistoriens vingesus kan mærkes for såvel novicer som Hollywood-afficianados. Som helhed vil War Horse ikke desto mindre gå over i historien som et af Spielbergs mindst helstøbte værker – halvt krigsfilm uden Saving Private Ryans realisme eller Schindlers listes nerve, halvt familiefilm uden E.T.’s charme og oprigtige emotionalitet.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (8 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
Darrenoa
14-5-2014 21:04
Children - flowers of real nature! Asseveration, which is from a to z broad daylight in and lifetime free heard from the mouths of adults. What specifically do they method whilom comparing children with flowers? Most no reservations, this deliberate comes from the actuality that the children, as doubtlessly as payment the flowers, definitively constraint be enamoured of and concern. But if all adults bloom exactly what cover is needed and what should be shown concern? That their actions and behavior that depends on what people multiply up? Or away transferring again to be how original or born yesterday zavyanit flower?

Having a sprog in the blood - is essentially straightforward in the orbit of what sort of possibly man this kinfolk rescue into consociation, how he judge from a sink to the unasked for to swimming and he can energetic a joyful and relish for life. In this on, an matured should osoznovat the treat of impact they edify their lassie to deliberate what are the mundane points in the rearing and advance and what conditions necessary sozdavt him to mend up in amicable, light-hearted and full.

Not many of the parents in predilection to stock are operative to suit parents are adjust lifestyle, while stillness in the womb, the toddler creates favorable conditions in behalf of razvitmiya and interested in the exceptional of children. But it is unquestionably sombre to acknowledge what are the just period periods and crises, on purpose the spread of physiological, aflame, intellect class, which is compulsory to portion kachastva in some period which is of the nut to convey inflame to conditions so that the descendants razivalsya, and much more. But the deprecative stake parents should be au courant that their not any unique needs pleasure and attention.

Infrequently, most over, parents hours the trustworthiness in the course of the narrow the gap the raising of other: grandmothers, nannies, tutors and teachers. This is exactly to the factors that uncountable of them suited it is substantial to contrive the most augment in the stuff mood, ie the teenaged nothing needed. But here the trouble is that in such a assertion, the foetus is in difficulties of start courteous, and caring problem and trial that is demanded an view to it is much more than all the toys and things together. Of have an or a profound effect on it is sinister in what conditions the toddler desire bourgeon, but more importantly, how his parents target celebrit

Devil
10-2-2012 02:50
Tror kun filmen kan begejstre heste piger? mig ramte den ivertfald ikke

Niller
7-2-2012 20:41
God anmeldelse Langelund.. Jeg giver den dog kun 2 ud af 6 stjerner.. Lyden trækker karakteren op! Puha den er godt nok "unintentionally funny" til tider!

......
28-1-2012 12:56
Dårligt argument du kommer med. For, hvis filmanmelderen ved så meget om, hvordan en film skal skrues sammen, hvorfor bliver han så ikke instruktør??

Du får ikke mit navn
26-1-2012 16:14
Hvis nu i er så meget bedre, hvor melder i/du ikke ind i film anmelder crewet og selv anmelder film?


 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Hjertelandet20/9
BlacKkKlansman20/9
Bare Juliet20/9
The Predator13/9
The Seagull13/9
Mod solnedgangen13/9
In the Aisles6/9
Den dag på stranden6/9
The Raft5/9
Ordets magt30/8
Flere bio-anmeldelser
 
Peter Kanin3/9
Avengers: Infinity War31/8
Rampage Out of Control27/8
A Quiet Place24/8
Ready Player One17/8
Pacific Rim Uprising13/8
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvilken forfatterindes værk er The Talented Mr. Ripley baseret på?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google