Anmeldt af:Kirja Marie Touborg Jensen

Seth RogenKyle
Anna KendrickKatherine
Bryce Dallas HowardRachael
Anjelica HustonDiane
Philip Baker HallAlan

Kræften i hverdagen

Der sker noget fint, når kræfterne bag megen nutidig amerikansk komik, tager fat i et af livets alvorligste emner og laver komedier med dybde. For sådan noget går ofte galt, men når det gøres med finesse, indføling og pudsighed, så får man en film som 50/50. Og når biografen forlades efter 50/50 ved man egentlig ikke så meget mere om at være syg med kræft. Filmen leverer ikke den store løsning, men på vej ud af den mørke sal ved man nu, at skulle man få kræft i en ung alder, skal man helt klart ønske sig Seth Rogen som sin bedste ven. Eller i hvert fald den rolle, der er skrevet til ham. Rogen leverer filmens sindssyge jokes og uforudsigelighed, og er dens hovedleverandør af det klare budskab: Selv de alvorligste ting her i livet glider lidt nemmere ned, hvis man har humoren med i lommen.

En meget velspillende Joseph Gordon-Levitt har hovedrollen i historien om en helt almindelig mand i 30'erne, med et helt almindeligt liv, som pludselig skal håndtere en meget ualmindelig situation. Hans smerter i ryggen viser sig at være en kræftsvulst, og han har 50% chance for at overleve, måske mindre. I en komisk betragtende stil med et stænk af Woody Allen fortælles historien om, hvordan han selv og hans nærmeste miljø håndterer situationen.

50/50 er noget helt andet end Terms of Endearment (1983) med Debra Winger og Shirley MacLaine, som er den altoverskyggende "åh-jeg-skal-dø"-film. En film som er kendt for at rive følelserne rundt i sit publikum. Denne kræft-komedie, som den vist godt kan kaldes, er nærmere en underspillet fremlæggelse af den surrealistiske virkelighed det er, for en selv og ens omgivelser, at få at vide at man muligvis skal dø af kræft. En fremlæggelse som er baseret på manuskriptforfatter Will Reisers egen kræftsygdom.
Will Reisers manuskript og instruktør Jonathan Levines beskrivelse – af hvordan hovedpersonens omgivelser pludselig er meget mere optagede af sig selv, og hvor ondt det gør på dem – er en omskrivning af det manuskriptforfatteren selv har oplevet, men det er tydeligvis godt filmmateriale. Det skyldes dialogen, som i denne skarpe komedie er ganske fantastisk, grov og vanvittig, og gør denne sygdomsfortælling til en humoristisk beskrivelse af hvordan, vi mennesker håndterer livsændrende situationer.

50/50 er uden tvivl en rigtig svær historie at skulle slutte. Dør han eller dør han ikke? Jonathan Levine har ikke nogen illusion om at skulle give os det fuldbyrdede svar. Han vælger derimod at fremstille, hvordan man kommer langt med humor og håb. En rigtig sjov fremstilling med en velspillende fandenivoldsk Seth Rogen, en underspillet Joseph Gordon-Levitt, og en sød og finurlig Anna Kendrick. Det er underfundigt, dejligt og ægte. En film for kærester, venner, og forældre med teenagebørn. En komedie om det alvorlige ved livet.