Oliver Ryborgstemme Sho
Anette Støvelbækstemme Arriettys mor
Jens Jørn Spottagstemme Arriettys far
Birthe Neumannstemme Haru
Lily Weidingstemme Sadako

Hvad gulvet gemte

De japanske Ghibli-studier er mest kendt for Hayao Miyazakis værker, der båret af blomstrende fantasi har skabt uventede og uforglemmelige universer for både store og små i film som Chihiro og heksene og Ponyo på klippen ved havet. I Ariettys hemmelige verden er Miyazaki kun med som forfatter, mens hans chefanimator Hiromasa Yonebayashi er forfremmet til instruktør. Animationen er derfor stadig i top, men der spilles med mere sikre kort end man er vant til fra Ghibli-folkenes side.

Camera Film
Forlægget for Ariettys hemmelige verden er Mary Nortons fortælling om 'Lånerne'. Det er en fantasifuld børnefortælling om de små lånere, som bor under gulvbrædderne og lever af uskyldige lån fra menneskene ovenpå. Hyggelig hverdagsfantasi, der kan inspirere det barnlige sind og samtidig dele lidt visdom om at der skal være plads til alle. På trods af filmatiseringens japanske ophav, så er der ændret ganske lidt i stil og fortælling, hvor vi følger den unge låner Arietty og hendes første oplevelser med den store verden udenfor.

Ghibli-studierne er det politisk korrekte, dannede alternativ til den animerede amerikanske underholdningsmaskine. Tempoet er adstadigt og ikke unødigt leflende for et publikum, der hungrer efter action, handling og fart over feltet. Der lægges vægt på den gode fortælling, på de smukke illustrationer af handlingen og et overordnet humanistisk budskab af den type, det er meget svært at være uenig i, men det er samtidig også tilgiveligt, hvis man fra tid til anden drømmer om lidt mere fandenivoldskhed i fortællingen.

Camera Film
I Ariettys hemmelige verden savner man den grænseløse fantasi, som har præget en række af Miyazakis egne værker. Her virker man mere bundet af forlægget, og vi når aldrig ud på samme næsten anarkistiske dybder, som Ghiblistudiernes største succeser. Angiveligt jager man det store gennembrud på det amerikanske marked med stor målrettethed, men man kan kun håbe på, at det ikke gør netop deres fremmeste varemærke for tandløst og genkendeligt. Ghibli-studierne må også gerne fremover være garanten for den uforudsigelige og opfindsomme animerede børneunderholdning – og så kan amerikanerne få lov til at stå for de rappe replikker og fængende musikindslag.