Anmeldelsesdato:25-10-2011
Simon PeggGraeme Willy
Nick FrostClive Gollings
Jason BatemanSpecial Agent Zoil
Kristen WiigRuth Buggs
Bill HaderHaggard

Kærlighed til rummet

Simon Pegg og Nick Frost er et par kærlige gutter. Især er deres kærlighed til nyere amerikanske genrefilm stor, og de er ikke bange for at vise den. Begge fik deres store gennembrud med den veloplagte hyldest til zombie-genren – Shaun of the Dead – hvor de under Edgar Wrights ledelse tog kærligt livtag med både alvoren og humoren i filmhistoriens mange fortællinger om de levende døde. Samarbejdet og kærligheden fortsatte i Hot Fuzz, hvor de britiske lilleby-detektiv-fortællinger mødte den amerikanske politifilm med et hæsblæsende og fornøjeligt resultat til følge.

Nu er Edgar Wright skrevet ud af historien, da han tog sig af den krævende og vellykkede filmatisering af Scott Pilgrim vs. The World, som også nærede sig ved den dybfølte nørdkærlighed, og Pegg og Frost har slået sig sammen med den amerikanske instruktør Greg Mottola (Superbad, som lader til at have en instinktiv forståelse for de to briters ubetingede kærlighed til den amerikanske science fiction-fortælling. For denne gang er vi i E.T.’s baghave i historien om rumvæsenet Paul og hans begivenhedsrige møde med to briter – og en ihærdig agent.

Der sendes livlige hilsener til både store og små historiske øjeblikke fra den genre, som især Steven Spielberg satte nysgerrigt-nostalgiske billeder på i slutningen af 70’erne og begyndelsen af 80’erne, og som senere blev krydret med 90’ernes Men in Black-agenter. Vores to hovedpersoner – Pegg og Frost – er på vej til deres helt store rejse – nørdernes absolutte mekka, den årlige Comic-Con i San Diego. Her præsenteres alt nyt indenfor science fiction, fantasy, tegneserier og film – og alle, der har svært ved at passere et lyssværd uden at nynne Darth Vaders tema eller se en orks kølle uden at citere Tolkien bør have dette rejsemål på listen over livsoplevelser. Graeme og Clive har udover Comic-Con også planlagt et road-trip rundt til alle de steder, hvor man mener at have stødt på udenjordisk liv – og pludselig er han der. Paul. Det slaskede, storrygende og bandende rumvæsen, som bare prøver på at komme hjem.

Og så går den vilde rumvæsenjagt med vilde agenter og gale prædikanter i hælene, mens vores tre hovedpersoner lærer mere om både sig selv og livet i det store univers. Når Paul er bedst er den en hjertevarm og ualmindelig kærlig hyldest til alle de magiske øjeblikke, som sci-fi-genren har givet os, men desværre forfalder den også undervejs til mere fladpandet humor og letbenet komik. Det er der så mange andre der kan producere, for der mangler kærligheden – men når Pegg og Frost i Mottolas hænder øser ud af deres forståelse for og kendskab til sci-fi-filmen med det store bankende nørdhjerte forrest i både billeder, replikker og skuespil, så er Paul storartet underholdning, der fuldt ud kan skrive sig ind i de to briters obligatoriske genrehyldest-trilogi.

(- af LB)

Et kommentarspor kan være mange ting. Rodet er det ofre, hvis der er meget mere end én person der taler, og på Paul er der hele fem personer i gang. Instruktør Greg Mottola siger lige som producer Nira Park ikke meget, mens Bill Hader og Nick Frost får lov at smide en bemærkning ind i mellem. Simon Pegg derimod ER kommentarsporet, og havde det kun været ham, havde det garanteret også været underholdende nok, for så havde vi måske sluppet for alle anekdoterne om barbecues, hunde, babyer og Kristen Wiig. Ikke at der er noget galt med nogle af disse ting. Det er bare ikke specielt relevant for filmens tilblivelse!

Resten af ekstramaterialet er mindst så ligegyldigt som kommentarsporet: Et indslag, om hvordan figuren Paul blev skabt, ender i ingenting. Og lige så spildt føles "Simon's Silly Faces" og "Who the Hell is Adam Shadowchild?". Der var ellers potentiale til så meget sjovere bonus.