Anmeldelsesdato:25-11-2011
Ringo Starr
Terry Gilliam
Eric Idle
Eric Clapton
Olivia Harrison

En fest for de indviede

Man skal nok have et virkelig blødt punkt for The Beatles og George Harrison for at kunne holde koncentrationen hele vejen gennem Martin Scorseses tre timer og tyve minutter lange George Harrison: Living in the Material World. Dokumentaren om eks-Beatlen, der levede i skyggen af John Lennon og Paul McCartney, men blomstrede som solist, er et musikhistorisk dokument, men også et overskudsprodukt, som det nok kun er de allermest dedikerede Beatles-fans, der vil elske. For os andre bliver det kedeligt i længden.

Filmen afdækker via arkivoptagelser og interviews hele George Harrisons liv. Fra spæd ungdom til hans død som 57-årig. Det mest interessante ved filmen er dens kortlægning af en hidtil blind vinkel i historien om The Beatles. Bandets spæde start fortælles fra George Harrisons synsvinkel, hvilket er et velkomment skift i perspektiv i den velkendte historie, der som regel har Lennon og McCartney i centrum. Her lærer vi, at Harrison nærmest var uinteresseret i sangskriveri i 1960’erne, hvilket er en interessant oplysning om en mand, der har skrevet "While my Guitar Gently Weeps" og "Here Comes the Sun".

Men i forhold til filmens dagsprojekt af en spilletid får man for lidt at vide om George Harrison, og man savner en grundlæggende journalistisk tilgang til stoffet. Der refereres til Pete og Stuart, men det oplyses aldrig, at der er tale om de tidlige bandmedlemmer med efternavnene Best og Sutcliffe. Det oplyses aldrig, hvilket årstal historien befinder sig i, så man skal have styr på sin Beatles-paratviden for at kunne følge med. Og det oplyses heller aldrig, hvad Harrison døde af (kræft). Pressematerialet fortæller, at filmen indeholder Harrison-musik, der aldrig har været udgivet før, men man skal bruge udelukkelsesmetoden for at opdage, hvilke numre det er – filmen fortæller det ikke.

En pædagogisk hånd savnes også i udvælgelsen af de mange(!) anekdoter, der fortælles af et All Star-hold af "talking heads" fra film- og musikbranchen. Anekdoterne er mildt underholdende, men savner en vinkling og kontekst, og de kommer aldrig ind under huden på hovedpersonen. Hvorfor blev George Harrison eksempelvis så gode venner med et dusin Hell’s Angels rockere, at han lod dem flytte ind i The Beatles’ pladeselskabs lokaler? I flere anekdoter hører vi, at George var en flinker fyr, men at han også havde en mørk side. Men hvad denne mørke side bestod i – udover den obligatoriske rockstjerne utroskab – afdækkes aldrig.

Der er dog godbidder for The Beatles-fans – og hvem er ikke det? – og det er rørende, da Harrisons enke fortæller om hans sidste minutter. Men et livsforløb følger sjældent reglerne for en films dramaturgi, og det er heller ikke tilfældet med George Harrison: Living in the Material World. Det bliver redundant med de mange anekdoter af tvivlsom relevans, og de talende hoveder forbliver, ja, talende hoveder. Så interessante er de ikke at se på.
Filmen bærer ikke Scorseses særlige medrivende touch og minder kun om hans andre langt mere underholdende musikfilm ved at den også beskæftiger sig musik fra 1970’erne. Som en dedikeret fan kaster Scorsese et beundrende blik på sit afdøde idol, men for os andre knapt så dedikerede er det svært at bevare interessen.

Filmen vises simultant i ti biografer landet over mandag 24. oktober ved en særlig eventaften og ved en ekstra visning i Imperial i København d. 25. oktober.

Første del af filmen finder man på disk 1, mens anden del ligger på disk 2 sammen med nogle ekstra scener. Det er dog ikke så slemt som det lyder. De ekstra optagelser (3 af dem er interviews) er dog lettere ligegyldige.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9