Sebastian SchipperSimon
Devid StriesowAdam
Annedore KleistLotte
Angela WinklerHildegard
Alexander HörbeDirk

Når 3 er tilpas

Den tyske instruktør Tom Tykwer har det med at give sig selv udfordringer. Først med gennembrudsfilmen Lola rennt, hvor han lavede en stram ramme omkring sin fortælling, siden med filmatiseringen af den ufilmtiserbare roman Parfumen: Historien om en morder. Nu er han tilbage i sit fædrene Tyskland efter Hollywood-opgaven The International, og i 3 søger han et legende miljø, som baggrund for historien om, hvordan 3 nogle gange er bedre end 2.

Øst for Paradis
Vi åbner med en næsten Triersk inspireret hypnotiseringsøvelse, hvor livets grundvilkår ridses nøgternt og ubarmhjertigt op i staccato-lyrisk form. Og så er vi i gang. Med historien om parret Simon og Hanna, der lever på 20. år i et parforhold præget af gensidig respekt og intellektuel sparring, men uden dynamik, lidenskab og passion. Hun er professor og sidder i etisk råd – og i den forbindelse møder hun slangen i Paradiset – Adam, den første mand i den nye samlivspolitiske tidsalder. Han er forsker og fremstår i Tykwers portræt som et næsten overmenneskeligt ideal, der kiler sig uimodståeligt ned mellem parret. For pointen er – som en tidlig, løst henkastet balletscene skildrer – at vores udefrakommende 3. mand indleder forhold med både Hanna og Simon med alle de dramaer og oprigtigt morsomt-pinlige situationer, det måtte afføde.

Tykwer præsenterer sin modige og ganske 'europæiske' præmis i en form, der mest minder om livsstils-komediedramaerne, som både britisk og amerikansk filmindustri har specialiseret sig i. Det er naturligvis dobbelt-provokerende at udstille Bridget Jones-slængets i denne sammenhæng mere snerpede samlivsmoral i dets egne klæder, men det lykkes for Tykwer på det visuelle plan og gennem en let og ubekymret tilgang til emnet. 3 spiller som en romantisk komedie, hvor konklusionen blot er ændret til, at 3 kan være bedre end 2. Historien bliver aldrig andet end en konstruktion, der skal tjene filmens budskab og ikke mindst instruktørens indre legebarn, og det er filmens svaghed, hvis en sådan overhovedet skal påpeges.

Øst for Paradis
Der spilles kækt i den kvindelige hovedrolle af Sophie Rois, som drevet af simpel kedsomhed begiver sig ud på utroskabens farlige vej, mens Sebastian Schipper mere mut og afdæmpet leverer en endnu længere rejse, som Simon, der helt uventet finder eventyret hos samme køn. Devid Striesow er mere en attribut i filmen end en regulær rolle. Tykwer hygger sig åbenlyst med at koble kendte billeder med et ganske nyt perspektiv på trio-forholdets vilkår – og han beviser om ikke andet, at han stadig besidder et legende talent, som det er vigtigt at holde lidt i live, mens han – som i hans næste projekt Cloud Atlas – leger med de store og mere stringente Hollywood-rammer.

Svenske Jonas Åkerlunds spillefilmsdebut er allerede optaget i Guinness Rekordbog som den film med det største antal klip. Men hvor mange er der?