Anmeldelsesdato:06-12-2011
Lars RantheKjeld
Lars BrygmannLommer
Malou Leth ReymannBente
Morten KirkeskovOve
Frederikke Cecilie BertelsenInge

Bag om Dirch

Alle i Danmark med mere end 20 år på livs-cv’et kender Dirch Passer. Og selv de yngre har med stor sandsynlighed stødt på denne umage størrelse i et af de utallige danske lystspil, han lånte sit efterhånden godt slidte navn til. En stor mand – både fysisk og i befolkningens øjne – og et epicenter for dansk komik fra 50’erne og helt frem til hans for tidlige død i 1980. Nu har den talentfulde Martin Zandvliet, der debuterede med Applaus, bevæget sig om bag kulisserne i historien om Dirch og fundet ind til det i bund og grund ulykkelige menneske, der så gerne ville noget mere og andet, men som altid blev tvunget tilbage til den metier, han ganske ubesværet mestrede til perfektion. Dirch var klovnen, der græd – når han altså ikke lige drak eller flakkede rundt mellem forhold.

Nordisk Film - Bjørn Bertheussen
Dirch er med andre ord ikke det pæne overfladeportræt af hele Familien Danmarks yndlingskomiker. Vi springer hele baggrunden over og rammer lige ned i de glade år i midt-50’erne, hvor Kellerdirk Bros. regerede ABC-teatret og dansk revyliv. Sammen var Kjeld Petersen og Dirch Passer en ubrydelig enhed med klart definerede roller på scenen og et nært venskab udenfor, men det var bestemt ikke uden gnidninger. Kjeld Petersen var den ambitiøse, der hurtigt fandt deres revyrutiner trivielle og utilfredsstillende, og samtidig var han på mange måder også den dygtigste af de to – men publikum elskede Dirch. Ubetinget.

Vendepunktet i Dirchs liv var, da han fik bagmanden bag revy-succeserne – Stig Lommer – med på at sætte den dramatiske klassiker Mus og mænd op med Dirch i rollen som den enfoldige Lennie. Dirch havde altid gerne villet spille en seriøs rolle og især gerne Mus og mænd, men det var for sent. Skaden var sket. Hver gang han var på scenen sammen med modspilleren Ove Sprogøe, som netop formåede en karriere med kombinationen af komik og drama, brød publikum sammen af grin. Dirch var trøstesløs og livsambitionerne knækkede. Han var af det publikum og den nation, der elskede ham, blevet stavnsbundet til den metier, han kom til at hade mere og mere.

Nordisk Film - Bjørn Bertheussen
I den helt centrale titelrolle er Nikolaj Lie Kaas sprunget ud i sin hidtil mest krævende opgave, og på trods af, at der ikke er den store fysiske lighed med Dirch, så er det en præstation i absolut topklasse. I de intime scener er han gribende i et nuanceret portræt, der rammer både det følsomme, det selviske og det hjælpeløse – og i de trods alt mange scener fra ABC-teatret, hvorfra der eksisterer rigeligt med kendte lydoptagelser, rammes intonation og timing med millimeterpræcision. Han suppleres tilsvarende fantastisk af Lars Ranthe, som den også plagede og slemt fordrukne Kjeld Petersen. De to leverer en dobbeltpræstation til perfektion – og det var også nødvendigt for at det indre drama i historien skulle få nok luft under vingerne. For Dirch handler om de to. Der er ingen ydre handling eller egentlig interesse for det store persongalleri, der hvirvler omkring revykongernes turbulente liv – ganske som man fornemmer, at deres omverden i virkeligheden betød ganske lidt for dem. De havde hinanden – og når de i perioder var adskilt, var de hver især utrøstelige.

I Zandvliets hænder er Dirch blevet et kunstnerportræt i international klasse. Historien løftes til et elegant produktionsniveau, hvor man både fornemmer den ekstravagante livsstil, som revykongerne kunne tillade sig, og samtidig får mulighed for at komme helt tæt på den plagede hovedperson. Der lånes på de helt rigtige tidspunkter af smarte fortællekneb fra tilsvarende retrospektive portrætter som Milos Formans Man on the Moon og Irwin Winklers De-Lovely, men kun i så små doser, at det netop understreger Zandvliets format snarere end ligner kopi. Filmen ebber ganske som Dirchs liv langsomt ud og bliver måske en kende lang i spyttet i den sidste tredjedel, men alt er forladt, da konklusionen skrives med en udgave af "Lille Frøken Himmelblå", der både samler persongalleriet og demonstrerer den lethed hvormed Zandvliet kombinerer nært persondrama med det store filmiske udstyrsstykke. Bragende god underholdning og et gribende blik ind bag en person, som hele Danmark elskede så højt, at hans liv blev ødelagt.

Der er en del enten slettede eller udvidede scener, inklusive fire af Dirchs revynumre. Ellers en vældig fin bag kameraet-featurette og nogle trailers.