Anmeldt af:Mikkel Kofod

Thomas ErnstNiels Fiil
Bjarne HenriksenAlbert Iversen
Anne Louise HassingAugusta Jacobsen
Jesper AsholtThorup Petersen

Hæmningsløs sentimentalitet

Den virkelige historie om Hvidstengruppen er vanvittigt medrivende. Det samme kan ikke siges om filmen, der portrætterer gruppens modstandskamp under Anden Verdenskrig.

Englænderne anså gruppen som en af de bedste i Europa til at modtage krigskontrabande nedkastet med fly og videredistribuere det til resten af Jylland. Navnet stammer fra gruppens hovedkvarter, Hvidstenkro, der blev drevet af lederen Marius Fiil, og bestod af lokale kræfter. Tørvehandlerens søn, der nærmest var opvokset i mosen, var ekspert i at lokalisere nedkastede containere, der blev gemt på grisehandlerens gård, inden smeden transporterede dem videre blandt gamle kakkelovne i sin ladvogn.

Anne-Grethe Bjarup Riis debuterer som instruktør og har i Hvidstengruppens sabotage fundet en historie om patriotisme, selvopofrelse og tilgivelse. Det er ikke en løfterig debut. Filmen er ubehjælpsomt fortalt med sidehistorier, der ikke fører nogen som helst steder (hvorfor skal Fiils datter forelske sig i den nedkastede pilot Jacob?) og den mangler følelsen af, at tyskerne rent faktisk er farlige. Det er svært at finde situationer på film, hvor man er mere nervøs på hovedpersonernes vegne end når modstandsfolk udfører deres patriotiske jihad, men disse scener er i Hvidsten gruppen blottet for spænding.

I ugerne op til premieren har der på annoncerne for filmen optrådt fredscitater om tilgivelse fra legendariske pacifister som Martin Luther King og Mahatma Gandhi og Hvidstengruppen aspirerer til samme patos. King og Gandhi var store retorikere, men replikkerne i filmen, der blandt andet er skrevet af Torvald Lervad, der har skrevet manuskript til Bøllebob – Alletiders helt mangler i den grad samme schwung. "Jeg har intet imod dig, og jeg har intet imod tyskere. Selvom du er min fjende, så tilgiver jeg dig", siger Marius Fiil og omfavner sin tyske fangevogter. Den slags hæmningsløse sentimentalitet skæmmer og går igen gennem hele filmen. Og det virker hult, at fremstille modstandsfolkene som tilgivende engle, når de jo netop støtter et voldeligt oprør mod besættelsesmagten.

Hvidsten gruppen er en gumpetung og altmodisch film. Livet under besættelsen er Morten Korch-idyllisk og Liva Weel synger "De binder os på mund og hånd". Og det klæder heller ikke filmen, at den planker en scene direkte fra Søren Kragh-Jacobsens Drengene fra Sankt Petri, hvor de tilfangetagende modstandsfolk synger en smædesang. Skuespillet er dog overbevisende hele vejen rundt og især Jens Jørn Spottag og Bodil Jørgensen som Marius Fiils kone er rørende.

Der gives point for skuespillet og for at vise, at modstandsfolkene var almindelige mænd (og en enkelt kvinde) med familier, og ikke adrenalinpumpede unge mænd på udkig efter eventyr. Men ikke for den Dannebrogs-forelskede tone, replikkerne med lige så meget sprogligt raffinement som Villy Søvndals engelsk og den gumpetunge fortælling.