Mia WasikowskaHelen Dawes
Aaron Taylor-JohnsonJoe Macken
Brendan GleesonDr. Holloran
Janet McTeerHubert Page
Pauline CollinsMrs. Baker

Kvinde, kend din krop

Den franske forfatter Simone Beauvoir udtalte engang, at man bliver ikke født som kvinde man bliver kvinde. I den colombianske instruktør Rodrigo Garcías periodefilm Albert Nobbs udstilles netop dette herostratisk berømte udsagn. Filmen udspiller sig i Dublins historiske bymidte, som bysbarnet og forfatterikonet James Joyce livligt har fremstillet i sine romaner og noveller. Filmen skildrer den forsagte og lettere modløse tjener Albert Nobbs (Glenn Close), der i virkeligheden er en kvinde, der klæder sig som en mand i en verden af mænd for at kunne beholde sit vellønnede job på et mondænt hotel. Albert Nobbs er dog ikke den eneste, der lever en kæmelon-tilværelse. Hans/Hendes kollega "Mr. Page" er ligeledes en kvinde i forklædning.

Miracle Film
Dobbeltmennesket
Lige siden skuespilleren Glenn Close medvirkede i et Broadway-stykke i 1982 om netop Albert Nobbs har hun drømt om at filmatisere George Moores novelle. Glenn Close spiller ikke bare hovedrollen i Albert Nobbs – hun har desuden medproduceret og været med til at skrive manuskriptet. Glenn Close præsterer et iøjnespringende og glansfuldt portræt af dobbeltmennesket Albert Nobbs. Filmen er ikke kun en fortælling om en kvinde/mand, hvis eneste forbindelse til fortiden er et nopret billede af sin mor – filmen er ligeledes et portræt af et snæversynet og åndsforstokket samfund domineret af gamle gnavne mørkemænd. I et sådan undertrykkende samfund har kærligheden svært ved at spire, hvilket én af Albert Nobbs kollegaer får at føle.

Verden af i går
Albert Nobbs er en fremragende film om en sky eremit, der foretrækker sin selvvalgte kønstransformation frem for at kæmpe for kvindekønnets ret til ligestilling og ligeløn. Tjenerrolen passer desuden som fod i hose til Albert Nobbs karakter, der er mere for at adlyde end at agere. Albert Nobbs handlingslammelse minder desuden om en anden berømt tjenerkarakter fra James Ivorys mesterværk Resten af dagen spillet af Anthony Hopkins.
Albert Nobbs er fejende flot filmet og med stemningsmættet underlægningsmusik, hvilket indføjer filmen i en rig tradition af periodefilm. Filmen skal ses for dens nøgterne og troværdige skildring af en verden af i går, hvor der var en afgrundsdyb forskel mellem herskab og tjenestefolk. Dertil er filmens helt store trækplaster skuespillet. Glenn Close leverer utvivlsomt en af årets bedste skuespillerpræstationer.

69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8
Superswede: En film om Ronnie Peterson17/8