Anmeldelsesdato:14-02-2012
Ray StevensonPorthos
Matthew MacFadyenAthos
Luke EvansAramis
Milla JovovichM'lady De Winter
Orlando BloomDuke of Buckingham

En ny franchise er født

Efter årevis med pirater, vampyrer og troldmænd, må tiden være moden til en ny slags helte og skurke; denne gang i form af musketerer, der både kan gøre ting med sværd, som vil få de fleste til at tabe kæben, nedlægge hunkønsvæsener på stribe og redde verden fra omnipotente bøller, der længes efter verdensherredømmet. På den facon er Paul W.S. Andersons fortolkning af Alexandre Dumas’ kendte roman en vellykket omgang ballade med masser af humoristisk overskud, kække karakterer og storskrydende actionscener, der krydser old school-fægtning med moderne matrix-moves og syrede sci-fi-scenarier. Men selvom Paul W.S. Anderson har massivt skuespiltalent, sublim 3D-teknologi og en klassisk fortælling til rådighed, kommer hans egne begrænsede evner som instruktør i vejen for, hvad der kunne have været en bragende god underholdningsfilm, og vi må nøjes med en acceptabel popcornsfilm, der godt kan føles lidt lang i skægget, når sværdene eller ordene ikke flyver gennem luften.

Så slås europæerne igen
Der er heldigvis ikke blevet pillet ved kernen i historien. D’Artagnan er en ung og arrogant knøs fra landet, der lige er landet i storbyen, hvor det hurtigt lykkes ham at lægge sig ud med kaptajn Rochefort (Mads Mikkelsen med en klædelig klap for øjet, nydelige fægteevner og ringe accent) samt de tre musketerer, Athos, Porthos og Aramis. Men skæbnen vil det anderledes, og den lumske kardinal Richelieus personlige livgarde bringer i stedet D’Artagnan sammen med det udstødte trekløver i et fabelagtigt fægteorgie, hvor Andersons talent for at iscenesætte kampscener skinner tydeligt igennem. Et politisk komplot opdages dog snart af det nyklækkede broderskab og de må stå sammen for at redde den franske trone fra den udspekulerede, krigeriske hertug af Buckingham (Orlando Bloom med dejlig slesk attitude og ditto mimik) og den ondskabsfulde kardinal Richelieu (Christoph Waltz som vi kender og elsker ham). Men de har mere at kæmpe mod end de tror, for hvor ligger Milady de Winters troskab? Hos kongen eller den med den største pengepung?

Lir, fjol og kedsommelige planer
De tre musketerer fungerer bedst når sværdene klinger og palaveren oser af hån, dril og maskulin arrogance. Det virker i samtlige konstellationer og er en rendyrket fornøjelse. Desværre er Mads Mikkelsen ikke faretruende nok i sit udtryk trods et imponerende kostume og en pistol gemt under klæderne. Man kan leve med hans haltende accent, men når humor skal være på lige fod med indædt skurkagtighed, kniber det gevaldigt med at levere replikkerne overbevisende. Milla Jovovich er som altid køligt utilnærmelig som Milady og derfor også en smule kedelig at være i selskab med. Så hjælper det, at hun ofte er parret sammen med de festlige musketerer (Matthew MacFadyen, Ray Stevenson og Luke Evans er en glimrende trio), der kan drukne hendes bleghed på lærredet, eller den forventede ubehageligt stygge Christoph Waltz, der bringer en god portion bitterhed til blandingen. Oveni kommer en klassisk amerikansk gut som Logan Lerman som D’Artagnan, der passer som fod i hose til rollen på grund af hans medfødte geografisk betingede selvsikkerhed overfor resten af verden. Og smider man derudover den mest fimsede konge nogensinde portrætteret på film oveni; et modeoffer af værste skuffe og et perfekt stik til tidsåndens besættelse af evigt skiftende trends, har man summen af en syret, men gæv fortolkning af en klassisk fortælling om eviggyldige værdier som fællesskab og loyalitet overfor kongen og fædrelandet. Kan man abstrahere fra de triste passager, hvor rænkerne smedes og fokusere på de superbe 3D-effekter, den løsslupne attitude og legesygen over genreblandingerne, kan man snildt boltre sig i De tre musketerers hypermoderne univers og glæde sig til næste film i rækken. For den kommer...

(- af LB)
Der er både et trivia- og et kommentarspor på udgivelsen. Det første er med diverse historiske fakta og kommentarsporet er med instruktør Paul W.S. Anderson og hans to med-producere. Informativt og afslappet indtalt og klart værd at bruge tid, hvis man vil vide mere.
Ellers er der også fire korte, dog udmærket featuretter og en bunke slettede/forlængere scener. Sikke en bonus!