DOX:BIO

Lej en familie A/S

Varighed:80 minutter
Instruktør:Kaspar Astrup Schröder

Premieredato:22-08-2012

Lykken med en falsk familie

Det japanske samfund er ofte kilde til en del løftede øjenbryn i den vestlige verden, når man på tværs af kulturkløfter og kontinenter tager et nærmere kig på tv-programmer, social interaktion og æresbegreber. Det er et fascinerende samfund splittet mellem reaktionær traditionsbundethed og fremsynet, næsten science fiction-præget opfindersans. Således gælder det også menneskeudlejning som forretningsidé, hvor Ryuichi – der er hovedperson i Kaspar Astrup Schröders interessante, men ikke helt vellykkede dokumentarfilm – langt fra er den eneste på markedet.

DOX:BIO
Ryuichi er familiefar med hustru og to børn, som intet kender til hans noget usædvanlige beskæftigelse. Så længe han tjener til familiens underhold, så må han gøre, hvad han vil. Således er holdningen i det noget kuldslåede hjem, hvor Ryuichi også er smidt ud af soveværelset, og ægteskabet kun holdes tilbage af traditionens krav og de hjemmeboende børn. Ægteskabsdramaet på hjemmefronten stilles i filmen op som en konsekvens af Ryuichis særlige karrierevalg, men den tese fremstår efterhånden mere fremprovokeret af filmholdets tilstedeværelse end et reelt problem.

Vi følger naturligvis også Ryuichi på arbejde, hvor han det ene øjeblik er ægtemand, det næste en bekymret far – og til sidst orkestrerer han hele den ene halvdel af et bryllup med over 30 lejede familiemedlemmer, som udstyres med hver deres baggrundshistorie. Branchen er spændende og fascinerende, og man havde hjertens gerne set og hørt meget mere til den del af historien, men Kaspar Astrup Schröder fastholder fokus på Ryuichi og de konsekvenser af hans dobbeltliv, som man fra filmholdets side har besluttet sig for at fremhæve. Det efterlader desværre et billede af en lidt klynkende og ærlig talt irriterende hovedperson, der passivt betragter sit eget liv i en lang klagesang, og da han så endelig forceret af situationen fortæller om sit liv til familien er det langt fra den forløsning, som filmen havde forsøgt at bygge op til.

DOX:BIO
Lej en familie A/S åbner døren ind til endnu en sær del af det japanske samfund, hvor ærestabet ved ikke at have de rette familiemedlemmer til stede ved væsentlige begivenheder er så stort, at man hellere vil lyve for sine nærmeste og leje dem ude i byen – men filmens forsøg på at skabe et større psykologisk drama om de impliceredes moralske skrupler virker forceret og forkrampet.

I Syrien21/6

Hvem spiller stuepigen og den senere systueleder i TV-serien Matador fra 1978-1982?

Søg på Google