Anmeldelsesdato:22-02-2012
Ewan McGregorOliver
Christopher PlummerHal
Mélanie LaurentAnna
Goran VisnjicAndy
Mary Page KellerOlivers mor

Tristhed & lykke

Oliver er 38 år og kan ikke finde lykke i sit liv. Hvad der kunne lyde som en svært deprimerende film, er imidlertid en fin lille hyldest til den søde håbløshed og et minde om, at selv om man ikke kan finde ud af sig selv, kan det være, man kan lære det. Det er aldrig for sent, synes filmskaber Mike Mills at påpege, mens han lader sin hovedperson rende forvirret rundt i sit eget rod af en sørgmodig tilværelse.

Miracle Film
Den store afsløring
Mills følger sin debut, Thumbsucker, op med endnu et skævt drama, hvor dialogen ikke kun udspiller sig – ofte usagt – mellem vores hovedperson (Ewan McGregor) og den tilfældige turist af udvalgt hunkønsvæsen (Mélanie Laurent), men også mellem Oliver og hunden Arthur, som han har 'arvet' efter sin nyligt afdøde far (Christopher Plummer). Og netop det faderlige ophav er stor grund til Olivers tristesse. Kun få år inden far Hal forlod Oliver & Arthur var hans hustru gennem 44 år og Olivers mor død, og pludselig stod Hal frem og deklarerede, at han var homoseksuel og han tilmed havde tænkt sig at afprøve det. "Jeg vil ikke blot være det teoretisk".

Den store ændring
Beginners handler dog ikke om, hvordan Oliver tackler farens sande seksuelle orientering, men hvordan han bliver påvirket af farens 44-årige maskespil. I utallige flashbacks følger vi Oliver, der forsøger at lære den rigtige Hal at kende, med hans nye vaner og venner, hvilke ofte er ganske bittersødt, da faren har fået konstateret kræft, men nægter at virke syg og svag. Nu tør han endelig leve det liv, han altid har drømt om, og så må Oliver bare indse, at sådan er det! Efter i mange år ikke at have haft et tæt forhold til faren, er det dog ikke det letteste pludselig at begynde på. Og efter aldrig at have været i et seriøst forhold, er det også svært for Oliver at skulle forholde sig til Anna, som den pludselige kvindelige eksistens i hans liv hedder.

Den store melankoli
Mike Mills har baseret plottet i Beginners på sit eget liv, og det mærkes tydeligt. Hans sans for tvivlen omkring forældrenes liv hos Oliver fremstår rå og usødet og ofte rørende, og Mills pynter ikke på situationen med kvikke replikker og en behagesyg tone. Hans opbygning af Olivers selvindsigt er derimod dvælende, tangerende det mangelfulde, for stemningen i Beginners vægtes over tempoet, som næsten er provokerende langsomt, især i scenerne mellem Oliver og Anna. Sporadisk gøres der dog plads til små charmerende filmiske delikatesser, som Arthurs 'tanker' og ideen med at gøre Anna 'stum' i hendes første mange scener, men der er langt mellem finurlighederne, og Beginners, der ellers bæres af solide skuespillere (især Plummer brillerer), lider under at dyrke det melankolske næsten uafbrudt. Havde balancen mellem det tungsindige og det opløftende været mere dynamisk, ville dramaet have lagt sig fint i kølvandet på Coppolas, Baumbachs og Gondrys værker. Men vi skal ikke afskrive Mike Mills. Han har tilsyneladende noget på sit originale hjerte.

Instruktør Mike Mills er ganske behagelig at lægge ører til med det informative og afslappede kommentarspor. Han fortæller selvfølgelig om at arbejde med de forskellige elementer som huset, hunden og skuespillerne, men får især vinklet sin personlige historie ind i kommentarsporet.
Der ud over er der en spøjs promo, mens den klassiske bag kameraet-featurette også er lidt anderledes lavet: I sort/hvid tilmed. En lækker måde at lave et ofte ret ligegyldigt indslag.

69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8