Channing TatumJenko
Brie LarsonMolly Tracey
Dave FrancoEric Molson
Rob RiggleMr. Walters
Ice CubeCaptain Dickson

Hot Fuzz High

De gamle tv-serier fra 80’erne blomstrer for tiden op igen i nye udgaver, nogle mere selvbevidste end andre. Filmversionen af tv-serien, der satte Johnny Depp p kortet (og nej, det var ikke hans optrden i A Nightmare on Elm Street eller Platoon i rerne fr, der gjorde det!) var ungdomsdramaet 21 Jump Street, om en lille gruppe unge strissere arbejdende undercover p diverse skoler. Hvor serien var alvorlig og nrmest prdikende er filmudgaven anderledes fjollet. Den tager intet serist, heller ikke sig selv og sit ophav.

Brdrene McQuaid er tilbage!
Vores to hovedpersoner er tydeligvis inspireret af tv-seriens to mandlige frontfigurer, hvis venskab var mindst lige s meget i fokus som deres politi-arbejdet. I Jonah Hill og Channing Tatums vidt forskellige skikkelser fr vi optegnet nogle svrt stereotype fyre. Den ene lille, kvik og usikker p sig selv – den anden det stik modsatte. Et umage par, der syv r efter de er get ud af samme skole pludselig bliver venner, fordi de opdager de kan hjlpe hinanden. Vi fanger dem p politi-akademiet og flger dem p deres frste opgave sammen efter uddannelsen. Og den gr helt galt for dem, i s hj grad at de bliver forflyttet til en anden afdeling, nemlig den p 21 Jump Street, hvor deres nye chef, Captain Dickson lgger en masse krfter i at fortlle, hvor idéforladt det er med at genbruge gamle programmer.

Bromantic comedy
Mens resten af handlingen udspiller sig p Sagan High School, hvor et nyt og farligt stof florerer mellem de studerende, og som makkerparret har fet til opgave at finde bagmanden til, fr vi egentlig serveret en m fortlling om to unge mnd, der skal lre at respektere hinanden. For den tidligere kiksede Schmidt ender blandt de populre elever p Sagan, hvorimod den tidligere sportsdyrker Jenko m indpasse sig hos nrderne. Der er alts tale om bde en buddy- og ombytningskomedie p samme tid. Med Michael Bacalls kkke manuskript og Hill & Tatum i centrum er man virkelig i festligt selskab. De herrer er begge fremragende komikere – isr sidstnvntes evner vil muligvis overraske nogle – og filmen virker netop s overbevisende p grund af deres flsomme sammenspil og dynamik.

Vildt & vittigt
21 Jump Street er instrueret af duoen, der stod bag den mindst lige s morsomme animationsfilm, Det regner med frikadeller, Phil Lord og Chris Miller, og de har formet at lgge sig i grnselandet af hyldest og satire. Meget i stil med hvad Edgar Wright gjorde med Frost & Pegg i Hot Fuzz. Der blev ogs klaget over manglende biljagter og eksplosioner i frste akt og leveret i tredje, og prcis det samme udnytter 21 Jump Street sig af – i overdreven stil. Det er ofte pjattet og voldeligt, nr Schmidt og Jenko forsger at udfre deres arbejde, men den selvbevidste tone og den hmningslse holdning er samtidig pokkers charmerende og som bde selvstndigt vrk og genfortolkning er slutresultatet strkt underholdende.