Anmeldelsesdato:28-03-2012
Astrid Bergès-FrisbeyPatricia Amoretti
Kad MeradFélipe Rambert
Nicolas DuvauchelleJacques Mazel
Sabine AzémaMme Mazel
Jean-Pierre DarroussinM. Mazel

Provence Revisited

Der er noget velkendt og trygt ved Daniel Auteuils instruktørdebut, genindspilningen af Marcel Pagnols digre 1940-fortælling om brøndgraveren og datteren. Dels er det ganske passende, at Auteuil, der fik sit store gennembrud som den tungnemme Ugolin i netop Pagnol-filmatiseringerne Kilden i Provence og Manon og kilden, får sin 'anden debut' med endnu et Pagnol-værk – og samtidig giver det ham mulighed for at forsvinde ind i den solbeskinnede provencalske idyl, som han både i billeder og dialekt har så godt et greb om. Det har resulteret i et sikkert, gammeldags og velfungerende værk, der aldrig er i nærheden af at rykke filmkunsten så meget som en tomme i nogen retning.

Historien rummer både kærligheden og tragedien. Auteuil spiller selv titlens brøndgraver, Amoretti, som må kalde den ældste datter hjem fra Paris for at hjælpe med husholdningen og de små søskende i det sydlige Frankrig. Patricia kommer hjem og bliver med sin duft af storbyen snart ombejlet af Jacques – søn af en af byens bedre familier. Romeo og Julie-konflikten lurer om hjørnet mellem høj og lav, og det hjælper ikke, at farmand allerede har et parti klar til Patricia i form af Felipe, der arbejder for ham.

Anden verdenskrig kalder og begge bejlere må af sted til fronten, men Jacques når forinden at gøre det største og mest varige indtryk på Patricia – hun bliver nemlig gravid. Og den slags afføder både bekymringer, skeptiske miner og almindelig virak i en lille by. Det er filmens kerne i korte træk – historien om brøndgraverens datter efterladt med dilemmaer om livsdrømme og loyalitet holdt op mod lokalsamfundets tanker og ageren. Dramaet florerer, men bliver med få undtagelser aldrig hysterisk og skingert. Der er ellers rigeligt med melodramatisk potentiale, men mådeholdet regerer.

Auteuil selv er et solidt ankerpunkt som brøndgraveren, mens unge Astrid Berges-Frisbey gør absolut glimrende figur i titelrollen. I modsætning til filmatiseringen fra 1940, der befandt sig lige midt i krigens første år og rummede en anden aktualitet i forhold til skildringen af de småsamfund, der blev berøvet deres unge mænd, så er Brøndgraverens datter anno 2011 en ret anakronistisk affære, som lever i kraft af sit høje kvalitetsniveau og en konsekvent insisteren på at være kultiveret underholdning i biografen. Det vil tiltale mange, og de få, der kræver paladsrevolutioner på lærredet, må lede et andet sted for at finde de tendenser, der kan være med til at flytte filmen som kunstform. Her er det nostalgisk og hyggelig reproduktion – udført med sikkert håndelag.

Intet ekstramateriale.

Hvem spiller familieoverhovedet der myrdes i Gosford Park?