Aris Servetalis
Johnny Vekris
Ariane Labed
Aggeliki Papoulia
Stavros Psyllakis

Livet gennem andres liv

Giorgos Lanthimos fik et enormt gennembrud med den sære og skarpe Dogtooth, og nu står han overfor den næsten urimelige opgave at følge den flyvske allegori om en familie afsondret fra verden op med noget, der på en og samme gang både adskiller sig og er genkendeligt. Og det lykkes. Alperne er så afgjort en Lanthimos-film, et naturligt og selvstændigt kapitel i den græske 'weird wave' som filmene fra Lanthimos og Athina Rachel Tsangari er blevet navngivet.

Øst for Paradis
I Alperne møder vi en gruppe mennesker, der arbejder med at leve andres liv. De opsøger folk, der har mistet en nær, og tilbyder at være stand in i en periode, mens de efterladte bearbejder deres sorg. De har dannet deres egen lille klub, hvor de modtager og uddelegerer opgaver under ledelse af den strenge Mont Blanc. Hvor Lanthimos i Dogtooth fortalte om en ungdom, der forsøgte at flygte fra et kunstigt skabt univers, så møder vi her en gruppe, der opbygger illusioner og fastholder folk i dem. Det kan være familien, der har mistet en datter i en ulykke, eller den blinde gamle dame, der i sin tid afslørede sin mands utroskab og som nu med jævne mellemrum gerne vil gennemleve dagen igen.

Der bør ikke afsløres for meget om, hvad der sker i filmen, da netop den ukendte rejse ind i et univers, hvor ingen genrekonventioner dikterer hvilken retning, handlingen bør bevæge sig i, er en af Lanthimos’ absolutte forcer. Fælles for hans film er, at hovedpersonerne søger og opnår indsigt ved at træde udenfor de dikterede rammer, og brudfladerne i fortællingerne findes i generationsskellene og mellem dem, der foretrækker fiktionen og dem, der forsøger at bryde ud af den.

Øst for Paradis
Stilistisk lægger Alperne sig i forlængelse af weird wave-udtrykket med lange statiske scener og en dialogudveksling, der nærmer sig deadpan-stilen, men som reelt stammer et helt andet sted fra. Vi observerer og næsten dissekerer vores hovedpersoners adfærd på samme måde, som man i Tsangaris Attenberg lod menneskene indtage dyrenes rolle som det, vi betragter og studerer i en dyrefilm. Lanthimos går ikke efter genkendelig realisme, men stiliserer hver eneste handling og interaktion, så der tillægges en symbolsk betydning i forhold til filmens overordnede pointer, og det gør, at Alperne fremstår som et intellektuelt puslespil med en masse brikker og en motiv, det står den enkelte biografgænger frit for at konstruere. Dogtooth var måske nok en endnu renere og lidt mørkere film, men Alperne er bestemt endnu et fascinerende og udfordrende indslag fra græsk film, der aldrig har været længere væk fra solbeskinnede ferie- og bryllupskomedier.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9