Sarah PaulsonLucy
Christopher AbbottMax
Brady CorbetWatts
Hugh DancyTed
Maria DizziaKatie

Livet i skovene

Film skal ikke altid forklare, de skal derimod få os til at forstå mennesker. Martha Marcy Macy Marlene (MMMM) er et skoleeksempel på denne påstand. Filmen, der er instrueret af debutanten Sean Durkin, leverer et dybt foruroligende og nervepirrende portræt af en ung og sindsforstyrret pige, der er på flugt fra en fortid, der alt andet lige har været behagelig. Umiddelbart sker der ikke meget i MMMM, der bæres frem af et meget døsigt fortælletempo, som understøttes af en kaskade af suggestive stemningsbilleder fra de naturskønne omgivelser. Indledningen på filmen føles nærmest som at træde ind i en sydstatsnovelle af William Faulkner, hvor en flok unge mennesker har forskanset sig på en faldefærdig gård for at fordrive tiden midt i sommerheden. Der går dog ikke langt tid, før dramatiske begivenheder ødelægger denne idyl. En af karaktererne flygter fra gården med de andre lige i hælene. Det lykkes hende dog at flygte og foretage et desperat nødopkald til hendes søster.

Camera Film
Sommerhuset
Som titlen på filmen angiver, er der tale om et stærkt personlighedsforstyrret menneske. Det er nu heller ikke det ydre fortælleplan, der er det mest interessante i MMMM, men derimod det indre og forstyrrede følelsesliv hos Martha og de andre karakterer. Centralt i filmen står Martha – mageløst spillet af Elizabeth Olsen, der er flygtet fra en voldelig og undertrykkende sekt. Det er lykkedes hende at finde ly hos sin søster Lucy (Sarah Paulson), der logerer i et overdådigt sommerhus, der minder om sommerhuset i Hanekes mesterværk Funny Games. Her holder hun ferie sammen med hendes velfriserede og principfaste kæreste Ted (Hugh Dancy). Martha vil ikke nærmere ind på hendes færden de sidste par måneder, og søsteren og kæresten virker da også mere interesseret i at få hende på ret køl igen, fordi hun har så meget potentiale, som de opmuntrende udtrykker det. Det er dog ikke kun Martha, der har sine problemer at tumle med – under den pæne borgerlige overflade slås søsteren og kæresten med egne frustrationer og skuffelser.

Traumatisk fortid
Det er velkendt, at traumatiske oplevelser kan være så voldsomme, at de ikke umiddelbart kan integreres i ens bevidsthed. Til gengæld er det ikke usædvanligt, at traumatiske oplevelser vender tilbage i form af mareridt og hallucinationer. Martha er tydeligvis traumatiseret, hvilket har medvirket til, at hun ikke kan få sit liv til at hænge sammen. Desuden lider hun af stigende paranoia, da hun frygter at sektmedlemmerne fortsat forfølger hende. Det er Marthas traume og hendes kamp for at vende tilbage til livet og ikke mindst hendes forsøg på at få sine medmennesker til at forstå hende, der står helt centralt i filmen. Filmen benytter ikke kun Marthas traume på handlingsplanet, men ligeledes på fortælleplanet, der på subtil vis er konstrueret som et traume med dens mange raffinerede flashbacks.

Camera Film
Sandheden er derude
Martha Marcy May Marlene besidder et virkeligt skrækindjagende element i form af en menneskelig sekt. Denne sekt kan ikke andet end lede tankerne hen på en anden berygtet sekt, der blev ledet af Charles Manson i 1960’erne, og som kostede flere mennesker livet. Sekten i MMMM bliver ledet af den diabolske og manipulerende Patrick (John Hawkes). Som tilskuere kommer vi aldrig helt ind på livet af ham, men mærker tydeligt hans isnende kulde og manipulatoriske evner, der har fanget medlemmerne i hans sindrige edderkoppespind af opfundne sandheder. Det er ikke kun Patricks karakter, der bliver skildret på en distanceret måde. Størstedelen af filmen benytter en klassisk Verfremdungs-teknik, hvor vi som tilskuere bliver holdt på behørig afstand og selv skal forsøge at forstå menneskenes motiver. MMMM benytter aldrig entydige forklaringer og løsninger, men benytter sig af en fortællemæssig flertydighed, hvilket al stort kunst beror på. MMMM er indiskutabel stor filmkunst og det kan ikke anbefales nok at gå ind og se dette lille mesterværk.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12
Vinterbrødre7/12