Anmeldt af:Anders Bo Schreiner
Varighed:92 minutter
Instruktør:Alison Klayman

Premieredato:30-08-2012
Ai Weiwei

En trodsig stridsmand

Det er svært ikke at blive en smule fascineret af Ai Weiwei, den kinesiske kunstner, der gennem de sidste år er blevet ikke bare den mest berømte kinesiske kunstner vel nok nogensinde, men selve symbolet på (dele af) det kinesiske folks kamp mod landets magthavere. Ai er absolut ikke en af de kunstnere, der pakker sine budskaber ind i akademisk vat, mens han nørkler rundt i elfenbenstårnet. Han er i lige så høj grad aktivist som artist og det er langt fra ufarligt i et land som Kina. Længe virkede det til, at selve hans berømmelse gjorde ham urørlig, men i 2011 blev han arresteret og tilbageholdt i ugevis et ukendt sted, og da han blev sluppet fri igen var det med en stor bøde for skatteunddragelse i lommen. Det er utvivlsomt med livet som indsats, at han gør hvad han gør, og alligevel virker han ikke til at vakle et øjeblik.

Miracle Film
I Alison Klaymans debutdokumentar Ai Weiwei: Never Sorry er det da også den politiske Ai der er i fokus. Det er fuldt forståeligt, men hvis man nu også godt ville vide lidt mere om mandens kunst og ikke kun hans revolutionerende brug af sociale medier, er det ikke rigtig her man skal lede. Mere kynisk anlagte mennesker end jeg kunne godt få den tanke, at Twitter har haft en finger med i spillet omkring filmens tilblivelse, så meget som de bliver nævnt.

Filmen klipper utallige sound bites fra en mindre hær af gallerister, filmskabere, journalister, kuratorer og kunstnere sammen, men i stedet for at informere os resulterer det i, at man mister overblikket over, hvad de forskellige kommentatorer egentlig lige har med sagen at gøre, og indimellem virker nogle af dem lige på grænsen til det selvpromoverende: "Jeg var også med helt fra begyndelsen!". Klayman har i det hele taget ikke helt kontrol med sit stof og ender i lange passager med at klippe alt op i mundrette bidder i stedet for at give os tid til at fordøje og reflektere. Man kunne også godt have ønsket sig en smule mere fra interviewsekvenserne med Ai selv. Der er for mange fraser, som virker indstuderede og serverede for journalister utallige gange før ("Jeg er en skakspiller") og da vi til sidst kommer ind til noget, der for alvor virker følsomt for manden selv – den lille søn han har fået med en anden kvinde end hans mangeårige partner – er det som om filmen bliver konfliktsky og viger uden om. Måske er ærefrygten og beundringen for stor, men Ai Weiwei virker altså nok til at kunne klare, at der bliver gået lidt til ham.

Miracle Film
Bedst er filmen i de scener, hvor vi får lov at overvære helt konkrete sammenstød mellem myndighederne og Ai og hans støtter. Billedet af en politibetjent, der filmer Ais selskab, der spiser på en restaurant, mens han selv bliver optaget af Ais kameramand, der i frygtløs trods har stillet sig en meter fra ham, er svær at få ud af hovedet igen. Det er dog ikke nok til at filmen undgår præget af tv-dokumentar. Ai Weiwei: Never Sorry ville være en fin tilføjelse til det uendelige loop på DRK, men det er lidt svært at se, hvorfor den skal have chancen i biografen.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvilken film er ikke en Pixar/Disney-produktion?