Anmeldt af:Nikolaj Kennov

Mille LehfeldtLaura
Jonatan SpangTroels
Nicolas BroAslan
Mille DinesenGitte
Frank HvamClaus

Hvis talent blot kunne stjæles

Jonathan Spang debuterer med komiske spank til den kreative klasse, hvor talentet i højere grad ligger udenpå tøjet som et kosmetisk plus end indeni som et medfødt potentiale. Filmen er en ironisk fornøjelse, der nok skal få snobbisterne til at skamme sig over deres skjulte morskab. Talenttyven lykkes, fordi den ikke forsøger at puste nyt ud af gamle grin, og beviser således at genremæssig ærlighed betaler sig.

SF Film - Jens Juncker-Jensen
Dette er ikke noget intellektualiseret værk, der indlejrer beske samfundskommentarer, men en plat parabel over kreativt talent og manglen på samme. Let som indersiden af den fallerede popstjerne Mark (Casper Crump), der søger oprejsning sammen med sin kammersjuk Troels (Jonathan Spang), hvis boy-band The Heartbreak Hotels hittede i slutningen af 90‘erne, men som nu må ses sig slået af tidernes skiften. Hans mere innovative kæreste Laura (Mille Lehfeldt), opfinder sideløbende en selvkogende tekop, med hvilken hun oplever rygende succes, men får Mark til at hige efter en tøddel talent. Da hans mere musikalske kompagnon opfordrer ham til at skrive en sang, opsøger han derfor den noget obskure talentdoktor Aslan (Nicolas Bro), der har specialiseret sig i opmåling af talent på en trykmåler, men pilen viser nul og noget må ske hvis boybandet skal fortsætte i samme spor. Han ser sig derfor nødsaget til at stjæle, ikke bare talentmåleren, men også sin fremadstormende kærestes imposante inspiration.

Talenttyven kunne hurtigt have indskrevet sig i det karikerede morads af filmiske tåbeligheder, men komedien leverer faktisk et super sjovt omrids af en tidstypisk problematik. Dens naivitet giver mindelser om Woody Allens komiske konfekture, fordi simpliciteten springer uden om en ellers dræbende tungsindighed, der ville have fremstået forkert og upassende i forhold til indholdssidens lethed.
Talenttyven indebærer selvsagt nogle irriterende stereotyper, men det er vel egentlig også en medingrediens i genresuppen, at vi resolut skal belemres med producertyper der bærer solbriller om vinteren og den sexchikanernede cikade af en boss, der i øvrigt mestres til grineren punktlighed af københavnernes yndlingsjyder Frank Hvam og Søren Malling. Også den notorisk bløde Casper Crump bliver lidt grovskåren i sin tilgang til den flødebollede popstjerne, og han balancerer fint et sted imellem kliché og original, ligesom Spang agerer seriøs klaphat, der satser hele sin ensidige musikbutik i jagten på et internationalt gennembrud, der virker som en døsig drøm i forhold til boybandets subsistensløse smørpop.

SF Film - Jens Juncker-Jensen
Det er selvklart en hamrende letsindig sag og det er ikke fordi filmen føles som noget særligt nyt, men den virker til gengæld ikke spor dansk i sin hæmningsløse parodisering over et populærkulturelt fænomen, det svære talenteri, der også har evidens ud over vore grænser. Talenttyven er ikke en dyb film, snarere overfladisk og til tider direkte dum, men dens usnobbede og bramfri behandling af et moderne emne, gør filmen til et udmærket afsnit underholdning.
Talenttyven er skam ikke nogen stor film, dens billedside er underkuet i en næsten krampeagtig kedelighed, der nærmest snørrer filmen ind i en rendyrket tv-serie æstetik. Men den er overraskende morsom: Dét at indgyde latterkvæk hos en omgang mavesure anmeldere kan vel også være kunst, hvis ikke ligefrem (gys og gru!)... talent.