The Act of Killing

Varighed:115 minutter
Instruktør:Joshua Oppenheimer
Christine Cynn

Premieredato:07-11-2012

En film om kunsten at dræbe

Det er let at få associationer til kunsthistorien, når man ser Joshua Opppenheimers film The Act of Killing. Flere scener i filmen henter deres visuelle tekstur fra malere som Salvador Dali og Hieronymus Bosch og sammenklipper de skønsomme og barokke indstillinger med rå hverdagsrealisme, så kontrasten ikke kan være mere slående. Filmen er dog ikke en hyldest til malerisk skønhed, men tværtimod en undersøgelse af menneskelig grusomhed. I 1965-66 foretog det indonesiske militær under ledelse af general Suharto og med støtte fra CIA og ungdomsbevægelsen Pancisila en bestialsk og skånselsløs nedslagtning af over en million kommunister, intellektuelle og etniske kinesere. Dette makabre folkedrab er sidenheden blevet søgt fortiet og forseglet. Desuden er gerningsmændene aldrig blevet retsforfulgt af det korrupte regime, men fejres i dag som folkehelte i både talkshows og til militærparader. Den nødvendige efterforskning af forbrydelserne, der aldrig fandt sted, foretager The Act of Killing. Filmen opruller det kollektive traume ved at lade gerningsmændene genopføre de drabelige begivenheder i junglen med henblik på at konfrontere dem med deres koldsindige forbrydelser.

DOX:BIO
Skuespillets kunst
Instruktøren Joshua Oppenheimer er ikke uvant med sit emnevalg. I henved 10 år har han filmet dødspatruljer og militser forskellige steder i verden og endda boet 1 år i en landsby i Indonesien i forbindelse med research til filmen. The Act of Killing foregår i landsbyen Medan, hvor instruktøren har opsøgt gerningsmændene, der umiddelbart lader til at være både kærlige, omsorgsfulde og snakkesalige bedstefædre. Centralt i filmen står de to gangstere Anwar Koto og Herman Koto, der blev hvervet til at begå de mange drab ved brug af plasticstrips, som de kvalte deres ofre med. Alt imens de to gangstere forklarer om deres metode, er det er forbløffende, hvor upåvirkede de fremstår. Anwar Koto begyndte sågar sin karriere som skuespiller og var stærkt inspireret af Marlon Brando, Al Pacino og John Wayne. Det er derfor ikke overraskende, at han fremstår både nonchalant og arrogant i størstedelen af filmen. Koto siger dog lakonisk på et tidspunkt, at han i årene efter drak meget og tog mange stoffer. Det er særdeles tankevækkende, den måde filmen inddrager de tidligere gerningsmænd og ligefrem gør det muligt at identificere sig med dem og ikke mindst bevæger tilskueren til at reflektere over, hvad der får et menneske til at begå onde handlinger.

Helt uden for kategori
Det er umiddelbart svært både at kategorisere The Act of Killing og finde et fortilfælde i filmhistorien. Der er dog tale om en ejendommelig dokumentarfilm i bedste cinéma vérité stil, hvor instruktøren på antropologisk vis drager ud i verden for at skildre en specifik problemstilling. Hvad angår billedsiden, er der tale om en æstetisk overskridelse, hvor Joshua Oppenheimer sammenblander surrealisme fra en ond feberdrøm med hyperrealisme fra det frenetiske byrum. Det er nærliggende at sammenligne The Act of Killing med Werrner Herzogs storslået episke Fitzcarraldo og Joaquim Pedro de Andrades skøre karnevalistiske Macunaíma. Desuden benytter Oppenheimer sig af dramaterapi til at genopføre de forfærdelige handlinger i nutiden og undgår derved bevidst arkivmateriale til at dramatisere begivenhederne. Filmen benytter derved samme teknik som den franske instruktør Claude Lanzmanns 9-timer lange film Shoah, der udelukkende inddrog vidnesbyrd fra Holocaust overlevende. Dette forbud mod arkivmateriale efterlever Joshua Oppenhiemer ligeledes og bygger desuden sin besættende dokumentarfilm på vidnesbyrd fra gerningsmændene.

DOX:BIO
Den banale ondskab
Filosoffen Hannah Arendt benyttede betegnelsen "banal ondskab" til at beskrive de mekanismer, der ledte til, at nazisterne begik deres forfærdelige forbrydelser under 2. verdenskrig. Det er oplagt at benytte samme betegnelse om gerningsmændenes metoder under folkedrabet i Indonesien. Et af de mest interessante og en anelse kritisable fortællegreb i The Act of Killing er filmens manglende stillingtagen til forbrydelserne og udelukkelsen af overlevende ofre, der kunne give filmen mere objektivitet. Konsekvensen bliver, at tilskueren på godt og ondt selv skal forholde sig aktivt til filmens dokumentation, der spænder lige fra groteske gimmicks, ordinære vidnesbyrd til banale hverdagstableauer. Desuden fungerer filmen i flere scener som en fortælling i fortællingen, da bødlerne både står foran og bag kameraet under optagelserne i junglen og studiet. Derved bliver filmen ikke blot en kommentar til begivenhederne under militærdiktaturet, men ligeledes en allegori på, at folkedrab også kan finde sted i højteknologiske og oplyste samfund. The Act of Killing har ikke overraskende affødt heftig debat i Indonesien, hvilket forhåbentlig vil lede frem til den nødvendige retsproces og kollektive katarsis.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5