Anmeldt af:Nikolaj Kennov

Nikolaj Lie KaasGordon Dennis
Mia LyhneLiv
Casper CrumpRune
Sidse Babett KnudsenSandra
Rasmus BjergLaust

Når den søde kløe bliver klæg

Sover Dolly på ryggen? er i grunden en appetitlig komisk filmtitel. Ikke blot skærper den nysgerrigheden med sin popsmarte og reklameagtige spørgen, men serverer også en sigende optakt til den dybt bæltestedssøgende og banale film.
Lene Maria Christensen spiller single-pigen Anne, der oplever et komplet kontroltab, da hun lader sig inseminere på en donorklinik. Hun kan ikke forholde sig til sin anonyme donor og opsøger derfor vedkommende i håbet om, at hendes drømmemand viser sig på dørtærskelen. Det viser sig dog at den fertile klats ejermand, er alt andet end hvad Anne efterspørger: Gordon Dennis (Nikolaj Lie Kaas) modsvarer umiddelbart hendes perfekte liv med sin uciviliserede og rodede væren, men en uventet forelskelse sniger sig ind på Anne – og dette tvinger hende til at revurdere sin ellers gennemplanlagte fremtid med villa, volvo og vovse.

Nordisk Film - Framegrab
Sover Dolly på ryggen får næsten tilskueren til frivilligt at ville vende sig i biografstolen. Dens påtagede hyldest til forskelligheden i parforholdet, de skitserede maskuline kønsroller, tvinger næsten filmen ind i rækken af mislykkede danske komedier, der absolut skal mase lattermusklerne frem med genbrugte jokes og urealistiske papfigurer, men også massere dem i en efterfølgende patetisk følsomhed. Jovist er der nogle ganske morsomme stunde i den i øvrigt alt for lange film: Nikolaj Lie Kaas spiller den fjogede lallekaj Gordon Dennis med vanlig komisk timing, og hans karakter synes befriende ukorrekt i forhold til den snerpede tv-værtinde Anne. Her opstår en snes komiske kulturmøder imellem den kvindelige kontrolfreak og Kaas’s forklædte hulemand, men disse fremstår også fremtvungne og arketypiske i længden. Især i kontrasten imellem den bløde og forstående overbo Rune (Casper Crump), hvis kulturradikale og spirituelle islæt smigrer Anne, og den udfarende og anderledes viltre Gordon Dennis, udlægges nogle tåkrummende stereotyper, der kun synes at høre hjemme i en jævn fiktiv konstruktion. Det her er ikke dillitanteri, men gedigent filmhåndværk der benytter sig af samtlige koder i sin tour-de-force over singlelivets mange plagelser og dilemmaer. Det er ikke snedkerarbejde, hvor de mange knaster og knuder i træet er børstet rent fra overflødigt støv, men jævnt tømmer der lader filmen flyde ud i tåbeligheder – såsom filmens højdepunkt der indskriver sig i en lang række hyldester til Eistensteins berømte Odessa-sekvens fra Panserkrydseren Potemkin (1925).

Det kunne have blevet en fin afdækning af single-livets indbyggede selvsmag og kræsenhed, men er endt som en forfærdelig moraliserende sag om arketypisk forskellighed. Kaas spiller Gordon Dennis med lune og en forfjamsket komik, men træder lige lovlig meget på autopiloten undervejs. Lene Maria Christensen er sød som den kontrollerede single-tøs, men så heller ikke mere end en skitse. Også hendes karakter lider under den tærende følelse af gentagelse. Sidekarakterne ender faktisk med at udfylde de huller som hovedpersonerne efterlader. Mia Lyhne er Annes naive stylistveninde, der med sit fallosfokuserede væsen kun ser det gode i alle mænd, og som agerer en urealistisk, men ganske morsom mentor overfor vores forvirrede hovedperson. Sidse Babett Knudsen beviser komisk stamina i sin rolle som bosset bitch, men hendes lesbiske tendenser bliver igen så karikerede og utroværdige, at ét ganske spørgsmål trænger sig alarmerende på: Hvorfor er det ikke muligt at lave en subtil dansk komedie?
Hvis dette er hvad dansk film kan præstere på den efterhånden svære komediefront, vil jeg gerne opfordre alle til at emigrere fra landets biografer og derigennem undslippe denne komiske bagatel!