Anmeldt af:Anders Bo Schreiner
Varighed:70 minutter
Instruktør:Jytte Rex

Premieredato:03-05-2012
Henning Larsen

Et lyst sind

Der er efterhånden gået ti år siden instruktøren Jytte Rex udsendte sin fremragende portrætfilm om grafikeren Palle Nielsen (Palle Nielsen - mig skal intet fattes, 2002) og yderligere fire år siden den ligeså indfølte og elegante dokumentar om digteren Inger Christensen (Inger Christensen - Cikaderne findes, 1998). Rex har som ingen andre dokumentarister herhjemme og få i hele verden en evne til at formidle kunstnere hun holder af, uden at man som tilskuer hverken keder sig eller føler man er udsat for propaganda. Hun er en usædvanligt stilsikker filmskaber, der bruger afmålte mængder underlægningsmusik, still-billeder, citater indsat som mellemtekster i en stumfilm og ikke mindst kunstnernes egne ord til at skabe et både intenst og nøgternt rum omkring det, det hele drejer sig om: Værket.

Camera Film
Nu har Rex kastet sig over endnu en stor men lavmælt dansk kunstner, arkitekten Henning Larsen. Og han er virkelig en stilfærdig mand, Larsen, ofte kaldt Danmarks største nulevende arkitekt. Han taler afdæmpet, men absolut ikke selvudslettende og man har en fornemmelse af, at de tanker han formulerer, ikke er nogen han netop har udtænkt, men har været hos ham længe.
Der er også noget afdæmpet over de fleste af hans bygninger, uanset at visse af dem er kolossale. For Larsen handler det hele om at få lyset, proportionerne og rummet helt rigtigt, så mennesker føler sig godt tilpas. Man kan kalde det en nordisk eller funktionalistisk tilgang til arkitektur, men for manden selv handler det mere om fornemmelsen for at skabe det gode rum i det gode hus.

Dét er der, som man måske kan gætte, ikke meget drama over. Mest smertefuldt virker ikke overraskende byggeriet af Operaen i København til at være og især samarbejdet med bygherren Mærsk McKinney Møller, der ellers personligt havde udpeget Larsen til opgaven. Det er en velkendt sag, at de to bestemt ikke viste sig at være enige om, hvordan den bygning skulle være, og at det langt hen ad vejen var skibsrederen og ikke arkitekten, der fik sin vilje. Det, der skulle have sikret begge de to store, gamle mænds eftermæle, skaffede den ene en Elefantorden, men blev karrierens største skuffelse for den anden. Den for Henning Larsen så karakteristiske lethed blev pakket ind i hr. Møllers sten og stål.

Ellers er gennemgangen af karrierens mange projekter informativ, men måske også en smule ensformig. Indimellem savner man en dygtig arkitekturformidler, der kan sætte livsværket ind i en lidt større kontekst end de enkelte lovord Larsen giver sine største idoler – C.F. Hansen, Le Corbusier, Jørn Utzon m.fl. – med på vejen. Larsen er ganske enkelt en bedre praktiker end teoretiker, hvilket han selv er helt klar over.
Tættest på manden kommer man i nogle fine små glimt, hvor han viser sig som en stor katteelsker. Hans og hustruens smagfulde herskabslejlighed er også beboet af en flok katte, der til den gamle arkitekts store og udtalte fryd leger, tumler, smyger sig og ikke mindst bare er.
Henning Larsen er fint selskab og Jytte Rex er en kongenial og som altid raffineret skildrer af kunstnerens liv og værk. Lidt mere bid og skarphed kunne man godt have tænkt sig, men det er bare hverken den type kunstner hun er eller den type film.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5