Anmeldt af:Mikkel Kofod

Anmeldelsesdato:07-05-2012
Neil MaskellJay
MyAnna BurinbShel
Michael SmileyGal
Emma FryerFiona

Hverdagens kedelige lejemordere

Efter 30 minutter af Kill List fremstår hovedpersonen Jay som en arbejdssky dovendidrik, der bliver hundset rundt af sin kone. Efter 40 minutter smadrer han en pervers bibliotekars hoved med en hammer. Hvilken psykologisk udvikling, der ligger bag hans transformation fra det passive punkt A til det voldelige punkt B er blot et af de ubesvarede spørgsmål, der tager luften af ud af den spænding og horror som instruktør Ben Wheatley forgæves forsøger at opbygge.

Miracle Film
Lejemorder fra forstaden
I håndholdt stil skildres Jays kedsommelige liv. Han bor i forstaden og er sandet til i depressionsfremkaldende arbejdsløshed. Han går kun op i sin jacuzzi og får skældud af konen Shel, når han glemmer at købe toiletpapir. Jays ven fra Irak-krigen Gal kommer til parmiddag med sin nye kæreste Fiona, der ridser et satanistisk tegn bag på parrets badeværelsespejl. Gal overtaler Jay til at hjælpe med et job. Det er godt nok som lejemorder, men der er jo finanskrise, så Jay siger ja. Og så er vi tilbage ved før omtalte hamring af bibliotekarhoved. Først her begynder filmen for alvor. Bibliotekaren, som hovedet tilhører, står på en liste sammen med en præst og en korrupt parlamentariker, og mordene på de tre udgør filmens omdrejningspunkt.
Mordene, især det med hammeren, har til formål at trække tæppet under tilskueren med ét voldeligt ryk ved at vende vores identifikation med bløddyret Jay imod os. Det virker ikke. De indledende fyrre minutter, der skal etablere Jay som blød bamse og forstørre chokket, da han slår til Søren, er dræbende kedelige. Ægteskabelige småskænderier og en kikset parmiddag er altså utålmodighedsfremkaldende, når filmen hedder Kill List, og man egentlig bare venter på, at nogen lider en voldelig død.

Manglende spændingskurve
Da mordene – endelig – indtræffer, er de påfaldende uspændende. Det er tydeligt, at Wheatley, der udover spillefilmen Down Terrace mest har gjort sig i tv-serier, ikke er vant til at tænke udover tv-mediets begrænsede visuelle muligheder. Han formår heller ikke at opbygge en effektiv spændingskurve. Wheatley forsøger at (over)kompensere for den manglende spænding med et sammensurium af horroreffekter brugt med så lidt finfølelse, at det til tider virker komisk. Som når musikken buldrer løs og antyder spændinger, der slet ikke er der, mellem karaktererne.

Miracle Film
En vis form for uhygge
Kill Lists håndholdte stil skaber dog en vis form for uhygge. Det er svært helt at afvise skrækken, når den udspringer af velkendte hverdagsmiljøer. Men det drukner i et miskmask af forvrøvlet okkultisme, elendig historiefortælling og ufede replikker ("Fortiden er væk, fremtiden er her ikke endnu"). Men det er meget fedt, da bibliotekaren bliver smadret med en hammer.

Der er intet ekstramateriale.