Anmeldelsesdato:14-05-2012
Jens Jacob Tychsendk. stemme Simon
Peter Secher Schmidtdk. stemme Theodore
Annette Heickdk. stemme Brittany
Louise Engelldk. stemme Eleanor
Cecilie Stenspildk. stemme Jeanette

Alvin a la Robinson Crusoe

I filmfortælling nr. 3 om de musikalske jordegern er eventyret flyttet udenfor storbyen og ud på et Cruiseskib. I starten ihvertfald. Alvin og alle egernvennerne tager med Onkel Dave på krydstogtskib. Men Alvins trang til sjov og ballade tager over. Så en eftermiddag på Cruiseskibets dæk, hvor Dave skulle slappe af og egernene spille et spil, lykkes det Alvin at hive alle mand (to mennesker og seks animerede gnavere) over bord ved et uheld. De ryger alle i vandet, men ender hurtigt – dog hver for sig – på en næsten øde vulkan Ø og må gøre, hvad de kan for at overleve og finde hinanden.

Fox Film
Naiv stil
Alvin-filmenes vanlige naive fortællestil og Robinson Crusoe-omgivelserne gør, at filmen får en lighed med den amerikanske komedieserie 'Gilligans Island' fra 1960’erne. Ikke en slående lighed, men nogle få fællestræk er der. Og den idé er da meget sød, eftersom de små pelskugler jo selv er fra en amerikansk tv-serie. Men den stil er til mere morskab for en 5-årig end en 10-årig.
Heldigvis har man på musiksiden indset, at fortællingen har større gavn af musik som betyder noget for de 5-10 årige. Så her er der ikke en sang på lydsiden, som en 10-årig ikke kan nikke genkendende til. De gamle traverer fra 60’erne og 70’erne som Alvin og vennerne sang i de to foregående film er nænsomt blevet fjernet i erkendelse af, at filmene laves i en anden tid end serien. Sangene, som ganske fint fremføres i alverdens harmonier af de små animerede gnavere, er møjsommeligt plukket fra det sidste års hitlister, krydret med et par moderne klassikere. Her er alt fra Destiny's Child til Lady Gaga.

De små jordegern er vanligt fornøjelige
Desværre flytter Alvin og de frække jordegern 3D sig ikke meget fra de to tidligere films klicheramte stil. Og desværre fungerer Onkel Dave og Onkel Ian på samme firkantede, langsommelige måde måde som før. De menneskelige karakterer har nærmest færre nuancer end de små gnavere. Denne films nye skurk, en smågal skattekiste-fikseret UPS-kvinde, som taler med bolde, og som også er strandet på øen, skildres på en firkantet måde som målretter filmen endnu mere til de små størrelser. Hverken særlig medrivende eller særlig interessant. Publikum hives gennem de vanlige øde-ø-hændelser til det hele endelig er slut.

Fox Film
Sjov som Emil
Sjovest og mest humorisktiske er Alvin og de andre små animerede jordegern. Alvin laver ballade i bedste Emil fra Lønneberg-stil, og de andre leverer meget sjove gags. Men selvom det nørdede jordegern Simon bliver bidt af en edderkop – og derfor bliver en blanding mellem Don Juan og Indiana Jones – er handlingen stadig meget forudsigelig og figurene meget enkle. Det hele bliver en lidt slidt gentagelse af de to andre film. På trods af jordegernenes sprælske, musikalske form er der desværre langt mellem overraskelserne.

(- af LB)

Der er en bunke ekstramateriale især på blu-ray'en. Det gode ved det er, at det er meget børnevenligt. Der er masser af musik- og danseindslag – og med undertekster. Derudover finder man 8 længere scener og 3 karaokevideoer.

69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8
Superswede: En film om Ronnie Peterson17/8