Anmeldt af:Mikkel Kofod
Instruktør:Mads Matthiesen

Anmeldelsesdato:08-06-2012
Kim KoldDennis
Elsebeth SteentoftIngrid
Lamaiporn HougaardToi

Den bløde marmormand

Endelig! En debutfilm, der ikke vil for meget. Det kan diskuteres, om den vil for lidt, men den er dejligt fri for den overgjorte ivrighed, der ofte præger en instruktørs første film. 10 timer til Paradis er sikkert og afdæmpet fortalt og sine steder ekstremt rørende i al sin enkelthed. Den debuterende instruktør, der her er tale om, hedder Mads Matthiesen, og han dimitterede fra gør-det-selv filmskolen Super16 i 2007 med kortfilmen Dennis, der er en af de bedste afgangsfilm fra den alternative filmskole overhovedet. Hans første spillefilm er en udvidelse af universet fra afgangsfilmen, der også havde den enorme bodybuilder Kim Kold i hovedrollen, og fortsættelse af figuren Dennis.

Kærlighed på timepris
Den 38-årige kæmpe bor hjemme hos sin bitre mor, der har en doktorgrad i at give sønnen dårlig samvittighed, opnået fra livets skole med en drikfældig og svigfuld ægtemand. Hun fastholder sin søn i et jerngreb af amourøs ensomhed og trækker sin egen bitterhed nedover sin forknytte søn. Han smiler kun efter en veloverstået omgang styrketræning, når han sammenligner muskler i spejlet med sin træningsmakker, men uden for fitnesscentreret tør han ikke vise dem.
Et bryllup hos onklen Bent, der har giftet sig med thailænder, giver Dennis blod på tanden. Han vil også opleve onklens lykke, men det er svært for Dennis at finde kærligheden i Pattaya, når man på forhånd skal aftale med pigerne, om man er 'kærester' for en time eller hele natten med rabat. Men det ændrer sig, da han møder den selvstændige fitnesscenterejer Toi.

Sikker debut
10 timer til Paradis er en sikker og velfortalt debutfilm. Men også en anelse ensporet. Portrættet af Dennis bliver til tider en anelse endimensionelt, fordi filmen mangler et subplot. Med en så forknyt figur som Dennis kunne man godt have ønsket sig at se andre situationer, der kunne kaste yderligere lys over, hvad der har skræmt marmormanden i selvvalgt eksil i sin egen krop.
Men det ændrer ikke på, at 10 timer til Paradis er rørende i al sin enkelthed. Matthiesen gør elegant brug af kontrasten mellem Dennis’ enorme krop og lille selvværd. Han udstiller aldrig hans fysik som absurd, selvom alle synes den er det, men lader den understrege hans indesluttethed. Som når Dennis kører knallerttur med Toi på Pattayas befærdede veje og får knallerten til at virke absurd lille. Og det er en tilsvarende enkel men rørende scene, da den lille Toi lægger armen beskyttende om Dennis, mens de ligger i ske. Kim Kold gestalter en overraskende bevisende Dennis. Den største forklaring på at han lykkes med rollen ligger nok i hans flid i træningslokalet (og hos tatovøren), mens også hans monotont leverede replikker understreger figurens forknythed.

Enkelt
10 timer til Paradis, der bliver vist på den prestigefulde Sundance Film Festival i Utah i denne uge, er en indfølende og enkel film med kærlighed og respekt for alle sine personer. Den er fortalt i en nøgtern, håndholdt stil, og selvom man godt kunne ønske sig, at Dennis-figuren blev åbnet mere op, er filmen til tider ekstremt rørende i al sin enkelthed.

(- af LB)

Vi får et kig bag kameraet med fire små featuretter inklusive interview med instruktør Mads Matthiesen og hovedrolleindehaver Kim Kold.
Ellers bare filmens trailer.