Thure LindhardtLars
Dylan SmithEddie
Georgina ReillyLesley
Alain GoulemHarry
Stephen McHattieRonny

Inspirations blod og indvolde

Det giver mening, hvorfor den dansk-canadiske Eddie har været lidt tid om at komme ud i biograferne, for den er en svær størrelse at gribe an – sådan rent kommercielt. På den ene side en hæderlig genrefilm om en fremmed, der flytter til et lille lokalsamfund og bliver roommate med en kannibal, som går i søvne, men samtidig er den også et studie i den kunstneriske inspirations uforudsigelige veje og ikke mindst afhængigheden af at forblive inspireret som kunstner. Den ene film hører hjemme i midnatsbiografens pulp-repertoire – den anden blandt kunstbiografens analyserende publikum.

Quiet Revolution Pictures
Mest vellykket er dog den uventede skildring af kunstnernes arbejdsvilkår, som gemmer sig under genredækket – og hvis man som publikum er indstillet på at sluge et par indvolde undervejs, så giver Thure Lindhardt en interessant præstation som kunstneren, der efter en bilulykke har skabt sig en international karriere – et moderne wunderkind. Nu er inspirationen så småt gået fløjten, så han er rejst til en kunstskole i en udørk af et snedækket Canada. Her håber han – og ikke mindst hans glatte agent – at han genfinder magien og kan fortsætte sin indbringende karriere. Af omveje kommer han til at bo sammen med den lokale 'Forrest Gump' som får lov til at hænge ud på skolen, fordi hans familie finansierer skolens virke. Eddie, som han hedder, er en stor fyr med et tilsyneladende godt væsen – og han holder Thure Lindhardt med selskab.

Snart står det dog klart for vores danske desperationsramte kunstner, at Eddie ikke sover om natten. Han render rundt og kannibaliserer på lillebyens smådyr og snart også mennesker. Det ville ethvert normaltænkende væsen jo se at få stoppet, men jo mere blod vores følsomme kunstnersjæl ser blive udgydt, jo mere effektivt svinger han penslerne hjemme på lærredet – og pludselig er et bizart makkerpar født, hvor kunstnerens muse viser sig at være en nøgen søvngænger-kannibal og hans blodige natteture.

Quiet Revolution Pictures
Der er mange fornuftige grunde til, hvorfor Eddie - The Sleepwalking Cannibal ikke burde virke, og den revolutionerer bestemt heller ikke kunsterportrættet som genre, men omvendt er det sjældent, at vi i Danmark giver os i lag med kannibalgenren – og da slet ikke i en form, hvor man prøver at skrive den ind i så markant forskellig genre som kunstnerportrættet. Måske mislykkes begge dele undervejs i processen – det må være lidt op til hvor genrepuritansk den enkelte tilskuer er – men uinteressant er det bestemt ikke.