Anmeldelsesdato:29-06-2012
Drew BarrymoreRachel Kramer
Ted DansonJ.W. McGraw
Tim Blake NelsonPat Lafaytette
Kristen BellJill Jerard
Dermot MulroneyColonel Scott Boyer

Hvaler kan også være bange

Sidste gang vi fik skildret Barrow, Alaska på film var i David Slades ualmindeligt gennemførte gyser 30 Days of Night, hvor nogle mere end modbydelige vampyrer indtog byen. I Big Miracle bliver USAs nordligste by endnu en gang overtaget. Denne gang af journalister, og hvis man synes det er meget bedre, kan man roligt forsøge sig med Big Miracle, som på alle måder er det stik modsatte af 30 Days of Night: Det er nemlig en varm og velpoleret familiefilm, der hiver i tårekanalerne og smilebåndene. Mere harmløst – for ikke at sige tandløst – kan det ikke blive.

Den lille historie, der blev stor
Den altid sympatiske John Krasinski (US-serien The Office, Away We Go) er journalisten Adam Carlson, der arbejder i på Alaskas sydkyst i storbyen Anchorage, men har rejst hele staten rundt et stykke tid og netop er på vej hjem, da han falder over en god historie i Barrow. Ude på isen har en hval-familie: Far, mor og baby, forvildet sig i den gale retning og er nu blevet spærret inde af den voksende hav-is, der bliver kraftigere jo tættere vi kommer vinteren. Hans indslag ender hurtigt på større kanaler og inden længe er Barrow blevet invaderet af landets reportere – som vil have en bid af den tragiske historie – for ikke at tale om eks-kæresten Rachel (Drew Barrymore), der arbejder for Greenpeace og bare vil hjælpe lige som oliemagnaten JW McGraw (Ted Danson), der leder efter positiv pr, så han kan score sig retten til at bore i Alaska. Selv den daværende amerikanske præsident, Ronald Reagan, har rettet sin opmærksomhed mod Barrows tre uvillige fanger.

Børnevenlig action på isen
Nu er Big Miracle inspireret af virkelige begivenheder, så man kan blot Google historien, hvis man på forhånd vil vide, hvordan det ender. Men naturligvis er her tale om en sød og ufarlig film. Skurkene er ikke superslemme og heltene er udholdelige størrelser uden vinger og glorier. Det er set langt mere kunstigt og todimensionelt end her, men det ukritiske manuskript er dog blottet for al form for politik. Her skal ingen trædes over tæerne. Heldigvis er det lykkedes for instruktør Ken Kwapis (Fire veninder - et par jeans) at få en ganske spændende stemning op at køre. Der er hyggeligt fart over isen i aktionen om at kunne enes med sin fjende i samarbejdet om at redde noget stort og sårbart. "De er jo lige som os", fortæller Rachel, "bange". Men bare rolig, de tre hvaler bliver aldrig menneskeliggjort. De er blot tre fangede væsener, som hele verden i efteråret 1988 forsøgte at hjælpe. Og det er bestemt gribende nok for alle, der holder af dyr. Selv de allerstørste.

Der er både fire slettede scener – med intro af instruktør Ken Kwapis – og et par featuretter, "A Big Miracle in Alaska" og "Truth is Stranger than Fiction", om skabelsen af filmen. Alt sammen værd at bruge den lille ekstra time på.

Hvem er skurken i Disney-klassikeren Snehvide og de syv små dværge?