Instruktør:Ruben Östlund

Premieredato:16-08-2012
Kevin Vaz
Sebastian Blyckert
Yannick Diakité

Forbudte lege

Det er ikke bare uskyldig leg, når en flok storskrydende drenge i filmen Play løber om kap på en kurvet grussti lidt uden for Göteborg – det er derimod en mageløs opvisning i et længevarende og raffineret psykologisk magtspil. Titlen på den svenske instruktør Ruben Östlunds nyeste film refererer til en række episoder i Göteborg, hvor en flok drenge benyttede sig af det såkaldte "brødretrick", hvor de uden vold franarrede mobiltelefoner fra en række jævnaldrende drenge. Play er bestemt ikke en film, der overrumpler én men derimod er det en film, der langsomt trænger sig ind på én – indtil man bliver fanget i dens fortællemæssige jerngreb. Filmen udspiller sig over en tilforladelig dag, hvor en flok indvandrerdrenge driver gæk med en flok jævnaldrende svenske middelklassedrenge. Filmen er et blændende eksempel på, hvor langt man kan nå med spartanske virkemidler og overbevisende amatørskuespillere; intet mindre end en berigelse af klassisk europæisk hverdagsrealisme.

Øst for Paradis
Det skete ved højlys dag
Play er en tænkevækkende og letvægtsfilosofisk film, der dissekerer velfærdssamfundets skyggesider og udstiller magtens brutale væsen. Filmen indledes ganske udramatisk i et charmeforladt shoppingcenter, hvor en flok drenge franarrer mobiltelefoner fra nogle yngre knægte. Gruppens næste ofrer er nogle jævnaldrende drenge – de nøjedes dog ikke med at stjæle deres telefoner – derimod udarter det sig til et udspekuleret psykologisk magtspil, hvor de forskræmte drenge bliver dirigeret rundt i Göteborg og omegn. Det hele forgår ved højlys dag, hvilket er et meget snedigt valg. Dette frenetiske og hektiske tidsrum hvor mennesker færdes i hobetal i det offentlige rum burde ellers være det mest sikre tidspunkt på døgnet, men folk lader åbenbart ikke til at reagere på den afstumpede vold eller den kyniske tilfangetagelse. Det er fristende at hævde, at Ruben Östlund ønsker at rette en slet skjult kritik af vores højtudviklede velfærdssamfund og den passivitet, der ofte er refleks-reaktionen, når vores konforme og relativ sikre hverdag rystes i dens grundvold.

Usynlig vold
Play er en sofistikeret film om udnyttelse og handlingslammelse. Filmen låner sin prægnante visuelle æstetik og fortællestrategi fra andre store europæiske auteurs som Roy Andersson, Michael Haneke og Ulrich Seidl. Instruktøren Ruben Östlund står tydeligvis i filmteknisk og fortællemæssig gæld til disse mesterinstruktører gennem den konsekvente brug af faste kameraindstillinger og sylespidse samfundskritik. De tableauagtige indstillinger medvirker desuden effektivt til, at tilskueren føler sig som fluen på væggen, alt i mens filmens ondskabsfulde plot udfoldes. Dertil er Play et egensindigt mesterstykke i rendyrket realisme og i mange scener udviskes skellet fuldstændigt mellem det virkelige og iscenesatte. Det er slet ikke malplaceret at kalde Play for en socialrealistisk dokumentarfilm. Filmens uafrystelige hverdagsdrama er instrueret med isnende præcision og køligt overblik. Den fortjener at blive set for dens foruroligende afdækning af den latente og 'usynlige' vold, der hver evig eneste dag udspiller sig i byrummet, uden vi skænker det en tanke eller ænser det et blik.

Stalins død14/12
Brad's Status14/12
Vinterbrødre7/12